Nadšenec do astronomie pozoroval perseidy, jeho zápisky využije hvězdárna

Výsledky několikaletého pozorování meteorického roje perseid, ale také svázané časopisy Vesmír od roku 1949 do konce 60. let, získali pracovníci hvězdárny ve Valašském Meziříčí. Věnovala jim je rodina Jiřího Kadaňky, amatérského astronoma z Rožnova pod Radhoštěm, který zemřel loni ve věku 86 let.

Světlana Kadaňková a odborný pracovník valašskomeziříčské hvězdárny Radek Kraus | foto: archiv Hvězdárna Valašské Meziříčí

Kadaňka po sobě zanechal rozsáhlou sbírku hvězdářských dokumentů a zápisků. Rodina nyní předala tyto zajímavosti valašskomeziříčské hvězdárně.

„Přivezli jsme časopisy, knihy o astronomii, mapy hvězdné oblohy a zápisky,“ popsala Světlana Kadaňková.

Na pozorování perseid její tchán několik let spolupracoval s observatoří na Skalnatém plese ve Vysokých Tatrách, v pozůstalosti tak je i korespondence s kolegy z řad profesionálů. „Všechny tyhle věci s láskou opečovával celý život,“ podotkla žena.

Rodák z Tetčic u Brna vystudoval obor fyzika pevné fáze a pracoval na vývoji polovodičů a tažení monokrystalického křemíku v rožnovské Tesle. Zároveň se ale celý život věnoval astronomii.

„Stále sledoval, co je v oboru nového. Nás děti pro ni sice nezískal, ale ovlivnil nás v tom, že jsme se s bratrem vydali technickým směrem,“ uvedl Kadaňkův syn Jiří.

Dodnes vzpomíná na chvíle, kdy je otec brával s dalekohledem na kopec. Pro děti to byl svátek.

„Jednou, když kolem Slunce prolétala kometa, která pouhým okem nebyla viditelná, mě úplně fascinoval,“ vyprávěl syn. „Usadil dalekohled do stativu a na primitivní stupnici nastavil podélnou a příčnou orientaci. Když jsme se podívali do okuláru, kometu jsme spatřili přesně uprostřed.“

Pokračovatele ale Kadaňka neměl, synové ani nikdo z příbuzných se astronomii nevěnují, a proto se rodina rozhodla materiály věnovat. Přáli si, aby je dostal někdo, pro koho budou mít význam. Hvězdárna je vítá, osobní záznamy o pozorování jsou vždy neopakovatelné a jedinečné.

„Dokládají zájem lidí o přírodní vědy,“ míní odborný pracovník hvězdárny Radek Kraus.

Kadaňkovy materiály jsou navíc odborně na výši. Kromě observatoře na Slovensku dlouhodobě spolupracoval i s pražským Astronomickým ústavem a jeho pozorování jsou hodnověrná. Nyní budou mít své místo v archivu hvězdárny.

„A časopisy označené jeho jménem budou v naší knihovně přístupné široké veřejnosti,“ naznačil Kraus.

Autor: