iDNES.cz

V Praze to zase rozjedou trolejbusy

  7:02
Do města se vrátí po padesáti letech. Nová trolejbusové linka povede mezi Palmovkou, Prosekem, Letňany, Čakovicemi a Miškovicemi.

ilustrační snímek | foto: ROPID

V průběhu deseti měsíců má být elektrifikovaná současná autobusová linka 140 vedoucí z Palmovky, odkud už poslední dva roky jezdila nová elektrická vozidla ve zkušebním provozu. Po výstavbě trolejí ponese nová linka číslo 58. 

Starosta Čakovic Jiří Vintiška Impulsu řekl, že přechod na trolejbusy přinese občanům příjemnější cestování. „Z hlediska cestujícího je to v první řadě výměna technologie. Linka 140 jezdí v podobných intervalech, jako bude trolejbus č. 58. Zásadní změnou neprojdou ani zastávky. Výhodou je to, že pro autobusy a trolejbusy chystáme samostatné jízdní pruhy. Připravujeme rozšíření Kostelecké ulice, což zrychlí dopravu zejména v dopravní špičce,“ vysvětluje starosta. „Lidé ale také pojedou tišším vozidlem, které neemituje zplodiny a v místě, kde jede, je bez-emisní.“

Podle Jiřího Vintišky se obyvatele nemusejí obávat, že bude centrum Čakovic bude „zatrolejované“, protože trolejbusy budou z padesáti procent jezdit na baterie. „Ve Vojáčkově ulici bude dobíjecí stanice, kde bude končit část trolejbusů linky 58. A dobíjet bude možné také na konečné v Miškovicích.“

Projektový manažer pražského dopravního podniku Michal Andelek vysvětluje, že se na lince 140 vymění naftové autobusy za bateriové trolejbusy. „Ten trolejbus nepotřebuje troleje v celé své trase, ale jen v některých úsecích. Čekat je můžeme mezi Palmovkou a Proseckou a pak od terminálu Letňany až k zastávce obchodní centrum Čakovice,“ popisuje plány Andelek. Ten také vysvětluje, že hlavně do kopce z Palmovky na Prosek bude jízda dynamičtější a plynulejší. Proto se podle něj trolejbusy do kopcovitého terénu perfektně hodí. 

Pražský dopravní podnik je chce proto v dalších letech nasadit i v jiných městských částech. „V příštím roce mají trolejbusy jezdit taky na pražské Letiště Václava Havla. Tady se elektrifikuje trasa z Nádraží Veleslavín až k terminálům 1 a 2. Zejména autobusová linka 119 je totiž extrémně vytížená. Chystá se i elektrifikace autobusové trasy mezi zastávkami Na Knížecí a Valtrovka a linky 176 z Karlova náměstí na Strahov. Tady kdysi trolejbusy byly, protože autobus musí zdolat poměrně vysoké převýšení,“ vysvětluje Michal Andelek. 

Trolejbusy už kdysi hlavní město křižovaly. První linka byla zavedena v roce 1936, poslední pak do pražských ulic vyjely v roce 1972. Ze 179 vozidel ale nakonec nezbyli ani jedno. V řadě českých, moravských, slezských i slovenských měst přitom jezdí dodnes. Praha chtěla trolejbusy do svých ulic vrátit už v devadesátých letech. Žádný z projektů ale nakonec realizován nebyl. Hlavní město se totiž rozhodlo investovat peníze hlavně do provozu metra a tramvají.

Poslechněte si reportáž ze záznamu:

Autor: Markéta Imlaufová, Rádio Impuls

zpět na článek