Protažení tramvaje uzavře rušné ulice v Olomouci

  6:18
Frekventovanou křižovatku mezi velkými olomouckými sídlišti Nové Sady a Povel zavře v pondělí na čtyři měsíce pokračování stavby tramvajové trati. Práce v křížení ulic Schweitzerova, Zikova a Jeremiášova přinesou omezení pro cestující městskými autobusy i pro řidiče aut.

Nová tramvajová trať na sídliště Nové Sady zatím končí na zastávce Trnkova. Na podzim bude hotové protažení o 1,2 kilometru do zastávky U Kapličky. | foto: tramvaj.olomouc.eu

V prvních dnech budou s novou dopravní situací pomáhat strážníci. Protáhnout druhou etapu tramvajové trati přes křižovatku potrvá do 15. května.

Uzavírka bude platit pro veškerý provoz mimo vozidla stavby. Přechodné dopravní značení povede řidiče objízdnou trasou ulicemi Jižní, Slavonínská, Střední Novosadská, Rooseveltova a Velkomoravská.

Na sídliště Nové Sady se lidé dostanou například přes část ulice Zikova, kde úplná uzavírka skončila se začátkem roku. 

„Dopravní obsluha ulic Werichova a Rožňavská bude vedena od ulice Rooseveltova. Pro chodce zůstanou i v místě stavby zachovány spojovací trasy. Průjezd bude zajištěn i pro majitele garáží ve Schweitzerově ulici směrem k ulici Jižní,“ uvedl mluvčí olomoucké radnice Michal Folta.

Provoz přes Povel naroste

Do ulice Jeremiášova, kde stojí i supermarket Billa, se auta dostanou přes Janského a V Křovinách.

„Městská policie Olomouc bude v prvních několika dnech v této lokalitě na vybraných místech provádět zvýšený dohled,“ dodal Folta.

Obyvatelé Povelu očekávají, že zavřená křižovatka povede některé řidiče k tomu, aby jezdili přes sídliště. Vzhledem k zóně 30 a přednostem zprava by ale mohlo jít spíše o místní.

„Počítám s tím, že provoz na Janského a nové jižní spojce k Arbesově ulici zhoustne. Lidé ze sídliště, kteří budou potřebovat na Novou Ulici, pojedou tudy,“ odhaduje předseda komise městské části Povel Lukáš Popelák.

Pro ostatní by mělo být rychlejší využít objízdnou trasu anebo jet po Brněnské ulici, která lemuje sídliště z druhé strany.

Velké změny čekají i na cestující autobusy. Ve směru z centra zmizí využívaná zastávka Povel, škola. Tam běžně zastavuje i vytížený spoj linky číslo 16, který pak objíždí čtvrť Nové Sady. Nyní ale povede jeho trasa jinudy, jelikož po objízdné trase se bude autobus i vracet.

„Průjezdnou konečnou bude náhradní zastávka U Kapličky umístěná v ulici Voskovcova,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku města Olomouce Martina Krčová.

V ulicích Voskovcova a Peškova bude možné parkovat auta jen na vyhrazených místech, aby nebránila průjezdu autobusů. 

Přestěhovaná zastávka U Kapličky bude sloužit pro výstup i nástup. Cestou tam autobus pojede přes zastávky Zenit, Trnkova, U Rybářského stavu, Nové Sady, Slavonínská.

Ve směru na tržnici bude linka 16 obsluhovat zastávky Jižní (směr Slavonín), Slavonínská, Nové Sady, U Rybářského stavu, Trnkova a Povel, škola, kde budou autobusy zastavovat v ulici Velkomoravská v odbočovacím pruhu do ulice Schweitzerova. Přestavba křižovatky se dotkne i autobusových linek číslo 10, 17, 28, 29, 50 a 51.

Centrum bude půl roku bez tramvají

Druhá etapa tramvajové trati na Nové Sady za 469 milionů korun, při které vzniknou tři nové zastávky, začala loni v březnu a hotová by měla být letos v říjnu.

Po již hotové části trati zatím končící na zastávce Trnkova vede dopravní podnik linky tramvají 3 a 5.

I pro ty začnou od pondělí platit nové jízdní řády. Důvodem je pokračování výstavby mostu přes řeku Moravu na Masarykově třídě.

„Dojde k omezení tramvajové linky číslo 3, která bude vedena pouze v úseku Trnkova, Náměstí Hrdinů. S tím souvisí i změna jízdního řádu linky číslo 5. V úseku Palackého na Žižkovo náměstí a na Hlavní nádraží bude zavedena náhradní autobusová doprava s označením X,“ sdělila mluvčí Krčová.

Práce na trati přes centrum mají skončit do začátku července.