Neotvírat! Okna brněnských tramvají přelepila reklama s primátorkou

  15:38
Při cestování v současném parnu se hodí jakýkoli doušek čerstvého vzduchu, v některých brněnských tramvajích bez klimatizace jsou však okna zabezpečena speciálními páskami a opatřena pokynem Neotvírat! Zvenku je totiž přes ně nalepena reklama primátorky Markéty Vaňkové a její ODS.

Podle generálního ředitele Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloše Havránka jde o součást služeb pro objednatele reklamy.

„Opakovaně jsme dostávali podněty od klientů, kteří si platí reklamy s velkými obličeji, že když otevřené okýnko odsune třeba oko, tak to tu reklamu deformuje. Takže jsme okna, kde je obličej, zaaretovali, aby se nedala otevřít,“ přibližuje Havránek.

Ten připustil stížnost od jedné z řidiček, cestující však podle něj proti zapečetěným oknům nijak oficiálně neprotestovali. Jak zjistila spolupracovnice MF DNES, pokud by cestující měli potřebu okna otevřít, pásky se navzdory výzvě dají poměrně jednoduše odstranit a do vozu se tak dá pustit čerstvý vzduch.

„U dotčených tramvají se to týká jen tří oken z třiceti,“ tvrdí Havránek. To však není zcela pravda. U některých vozů propagace Vaňkové skutečně zakrývá jen minimální počet oken, Brnem však jezdí i souprava, kde polep zabírá většinu tramvaje.

„Tady je jedno okno otevřené, tak jsem to moc nezaregistrovala. Ale bylo by dobré, kdyby se otevírala všechna okna, zejména v tomto počasí,“ svěřila se ve voze bez klimatizace cestující Sylva.

„Obzvlášť v tomhle vedru je škoda, že se okna nesmí otevírat. Myslím, že bychom všichni rádi čerstvý vzduch, ale co se dá dělat,“ pokrčil rameny pasažér Ondřej Janda. Jiná cestující Jana Řezníčková si nebrala servítky. „Ona (primátorka) nechce, aby se otevírala okna? To ať jde někam,“ durdila se.

Požadavek od nás nevzešel, tvrdí ODS

U jiných reklam s obličeji na brněnských tramvajích se přitom otevírání oken nijak neřeší, třeba v případě herců brněnských divadel nebo náměstka a hlavního volebního rivala primátorky Petra Hladíka (KDU-ČSL).

To vyvolává dojem, že si ODS speciální opatření na úkor cestujících sama vymohla. „Žádný požadavek tohoto typu od nás nevzešel,“ reagovala brněnská manažerka občanských demokratů Monika Švaříčková. Havránek naopak tvrdí, že se v těchto případech jedná o požadavek zadavatelů reklamy.

Připomněl také, že peníze z reklamních ploch jsou pro DPMB důležitým zdrojem příjmů, zvlášť v nynější době zdražování energií, které výrazně zvyšuje náklady dopravního podniku. „Ohledně zavírání oken s obličeji jde z naší strany o proklientský přístup,“ říká Havránek.

Zavřená logicky zůstávají všechna okna v klimatizovaných tramvajích, těch je však v Brně jen dvacet z asi čtyř stovek a reklamy na nich paradoxně nejsou.

Autoři: ,