iDNES.cz

Baťův kanál má nové přístaviště, v Kunovském lese může kotvit patnáct lodí

  15:34
Komfort, plynulost a bezpečnost plavby po Baťově kanálu vylepší nový přístav Kunovský les, který je od středy v provozu ve Starém Městě na Uherskohradišťsku. Fungovat bude jako čekací stání pro lodě, které chtějí projet plavební komorou, i jako lákadlo pro turisty.

Nové kotviště vznikalo v prostoru horní rejdy plavební komory Kunovský les od loňského listopadu. Povodí Moravy coby správce vodní cesty zaplatí za novinku 10 milionů korun. Bezbariérový přístav vede v pěti výškových úrovních a společně s horní rejdou plavební komory je dlouhý 120 metrů.

„K dispozici je stání pro deset až patnáct rekreačních plavidel. Součástí přístaviště je restaurace, sociální zázemí, chodník a osvětlení,“ přibližuje ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák.

Nedaleko Starého Města začalo fungovat nové přístaviště Kunovský les. Poskytne zázemí plavidlům i turistům v okolí Baťova kanálu.

Nové přístaviště poslouží lodím rovněž jako čekací stání před vplutím do plavební komory. Prostor pro výjezd plavidel je osázen dubovými deskami, jež mají zabránit poškození trupu lodí v případě nedobrždění.

Nové zázemí u řeky Moravy podle staroměstského místostarosty Martina Zábranského významně pomůže cestovnímu ruchu. „Poblíž kanálu vede rušná cyklostezka, přístaviště bude pro cyklisty jistě vítanou zastávkou. O Baťův kanál je obrovský zájem,“ uvedl Zábranský.

Správce vodní cesty dokončil rovněž síť servisních stání pro krátkodobá kotvení hasičů, záchranářů, policie a plavidel Státní plavební správy. Zastávky, které umožňují rychlý přístup k vodě a neblokují rekreační lodě, dosud fungovaly jen v Uherském Hradišti, Veselí nad Moravou a Vnorovech. Nově jsou v provozu také stání ve Spytihněvi na Zlínsku a Sudoměřicích na Hodonínsku.

Kromě stavebních prací na novém přístavu ve Starém Městě se uskutečnily rozsáhlé opravy také na dalších místech na Baťově kanálu. Například v úseku od Veselí nad Moravou do Vnorov se vyčistily a seřídily plavební komory a pracovníci tu provedli údržbu plavební hloubky.

Plavební sezona na kanálu je plném proudu už od května. Celkem 53,8 kilometru dlouhá vodní cesta, jež ročně přiláká bezmála sto tisíc návštěvníků, nabízí po celé trase od Otrokovic na Zlínsku až po slovenskou Skalici několik půjčoven lodí. Loni se jich po kanálu plavilo bezmála 3500.

Baťově kanálu pomohou zkušenosti z Litvy

Další novinkou týkající se Baťova kanálu je oznámení, že jeho rozvoji začnou možná už od podzimu pomáhat Litevci. Obecně prospěšná společnost Baťův kanál, se chystá podepsat memorandum o spolupráci s litevskou Regionální rozvojovou agenturou Kaunas.

Obsahem dokumentu má být kromě podpory povědomí o cestovním ruchu a vodních cestách i vzdělávání mládeže.

„Litva je zemí vod a kanálů. Stojíme tedy hlavně o zkušenosti, jak se o Baťův kanál starat a rozvíjet ho. Tato spolupráce také propojí starosty obcí podél kanálu u nás a v Litvě i podnikatele,“ uvedl hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich.

Ředitel Baťova kanálu Vojtěch Bártek považuje chystanou spolupráci s Litevci ze velký přínos. „Budeme jen rádi, pokud se podaří uskutečnit i nějaký společný projekt. Neboť Litevci mají obrovské zkušenosti s čerpáním unijních peněz na rozvoj cestovního ruchu,“ poznamenal Bártek.

zpět na článek