Soběslav odmítá dálniční odpočívku, na stejném místě chce obnovit rybník

  12:56
Není to tak dlouho, co u Chotýčan na Českobudějovicku začala stavba první velké dálniční odpočívky v Jihočeském kraji. A Ředitelství silnic a dálnicí již oznámilo, že připravuje další – u Soběslavi na Táborsku. Část obyvatel města a zastupitelé s ní však nesouhlasí.

ilustrační snímek | foto: Petr Lundák, MF DNES

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mají oboustranná odpočívadla stát na více než pěti hektarech plochy. Budou mít dálniční sjezdy a 336 parkovacích míst, většinou pro kamiony. Jejich vybavení doplní restaurace, čerpací stanice, hygienické zázemí a dětská hřiště.

„O záměru, který ŘSD zpracovává tři roky, jsme se dověděli až letos v únoru. Nesouhlasíme s ním, protože je v rozporu s naším územním plánem. V úterý o tom jednalo zastupitelstvo, které odpočívku odmítlo. Máme tu jiné představy. Chceme tam obnovit část původního rybníka Potočný,“ řekl starosta Soběslavi Jindřich Bláha (ODS a NK).

Podle popisu projektu záměr vychází z dlouhodobé strategie ŘSD, která chce zlepšit komfort řidičům projíždějícím od severu na jih České republiky. Cílem je vybudovat kolem tuzemských dálnic do roku 2040 na 7,5 tisíce parkovacích míst. Vyhoví se tím také požadavku sdružení dopravců Česmad Bohemia, které už dlouho kritizuje nedostatek parkovacích stání u českých autostrád.

„Kvůli zhruba dvěma tisícům chybějících parkovacích míst na našich dálnicích jsou řidiči denně vystaveni neřešitelnému dilematu porušit předpisy o době jízdy a odpočinku a zaparkovat, kde se dá,“ upozornil před časem pro MF DNES mluvčí sdružení dopravců Martin Felix.

Odpočívka má být hotová v roce 2025

Odpočívka u Soběslavi má vzniknout podle harmonogramu do roku 2025 a bude stát 345 milionů korun. Mluvčí ŘSD Adam Koloušek potvrdil, že záměr bude mít kvůli nesouhlasu města Soběslav kompletní řízení k vlivu stavby na životní prostředí EIA. „Toto řízení právě začalo,“ sdělil Koloušek.

Znamená to, že k projektu se budou vyjadřovat nezávislí odborníci, instituce i lidé, kteří budou mít možnost záměr posoudit na veřejném projednávání.

Podle Kolouška se na jihočeské dálnici D3 počítá kromě Soběslavi a 30 kilometrů vzdálených Chotýčan ještě s podobným projektem u Kaplice na Českokrumlovsku a pak s několika menšími parkovišti. V právě budované odpočívce u Chotýčan budou místa pro 40 kamionů a 45 osobních aut, nebude chybět čerpací stanice a restaurace. ŘSD přitom uvažuje, že ji časem zvětší.

Přínosem těchto staveb je podle ŘSD větší pohodlí řidičů a také vyšší zisky obchodníků a výrobců stavebních produktů. Místních obyvatel se dotkne především budování odpočívek, kdy se zhorší čistota ovzduší a zvýší se hluk od stavebních strojů a nákladních aut. V době provozu už nebudou negativní dopady tak citelné.

Pro areál u Soběslavi zatím není komplikací vyjmutí pozemků z ochrany půdního fondu, jako spíš nutnost přeložek inženýrských sítí jako jsou rozvody elektřiny a plynu. Některé budou muset vést pod již hotovou dálnicí. Vyhodnotit se musí také kumulace rušivých vlivů společně s lomem Dráchov, průmyslovou zónou Soběslav, blízkou železnicí a samotnou dálnicí.

Podle dalších zjištění MF DNES se počítá s parkovištěm pro kamiony také v Českých Budějovicích poblíž právě budovaného obchvatu města, který bude součástí D3. U Okružní ulice tam soukromá firma staví skladový a výrobní areál, kde bude i velká odstavná plocha.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz