iDNES.cz

Na objížďce u Chodové Plané vjela auta ve vedrech do rozteklého asfaltu

  9:56
Pneumatiky obalené rozteklým asfaltem, na který se ještě nalepily drobné kamínky ze silnice. Tak v polovině července vypadalo několik aut, která projela oficiálně stanovenou objížďkou z Plané přes Kříženec a Výškov do Chodové Plané na Tachovsku.

Řidiči, kterým se na silnici třetí třídy obalily pneumatiky asfaltem, upozorňovali na riziko na sociálních sítích.

„V daném úseku byl asfalt úplně rozteklý a podle toho vypadají pneu. Myslím že nejsem sama,“ napsala například Žaneta R.

Na objízdnou trasu po silnici třetí třídy se odklání doprava z hlavního tahu od dálnice D5 směrem na Cheb, a to kvůli rozšiřování hlavní silnice na okraji Chodové Plané. Tam vzniká mimo jiné i středový zpomalovací ostrůvek.

„Nejde to udělat jinak, než že jeden směr je vedený přes staveniště a druhý po objížďce. Bohužel, došlo k tomu, že auta rozjezdila povrch v době panujících vysokých teplot a výrazně vyššího dopravního zatížení, než na jaké byla komunikace na objízdné trase původně vybudovaná. Domluvili jsme se se Správou a údržbou silnic Plzeňského kraje, že nad rámec smlouvy povrch komunikace ‚přebalíme‘, aby bylo vše v pořádku,“ řekl šéf plzeňského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic Miroslav Blabol.

Řidiči na problém upozornili 13. července. O tři dny později silničáři objízdnou trasu na celý den uzavřeli a najeli na ni s těžkou technikou. Ten samý den v podvečer nasměrovali na opravenou objížďku první auta.

„Celých 2,9 kilometru komunikace má nový povrch. V době vysokých teplot silnici projíždíme a kontrolujeme dvakrát i třikrát denně, jestli není problém. Pokud by byl, místa zasypeme jemnou drtí. Na objízdné trase z Plané, zejména na výjezdu ve Výškově, se na povrch může dostávat stará penetrace. Pokud by k tomu docházelo, taková místa sypeme bílým pískem,“ uvedl vedoucí střediska Planá Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Martin Rut.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

V minulém týdnu Rut informoval, že na krajských silnicích druhých a třetích tříd musejí preventivně některé úseky sypat pískem.

„Posypem vozovek předcházíme roztékání asfaltu, který není při vysokých teplotách stabilní. Řidiči musejí být velmi opatrní, posyp může způsobit prodloužení brzdné dráhy nebo smyk,“ informoval Rut.

Po zkušenosti s objížďkou mezi Planou a Chodovou Planou je podle informovaného zdroje pravděpodobné, že budou mnohem přísnější parametry při hledání objízdných tras pro hlavní tahy. Silnice na objížďkách by tak častěji mohly dostávat nový asfaltový koberec v potenciálně problémových úsecích ještě předtím, než by na ně poslali auta.

Objížďka bude do 11. září

Mluvčí ŘSD pro jižní a západní Čechy Adam Koloušek uvedl, že po objížďce mezi Planou a Chodovou Planou budou auta jezdit do 11. září, stavba je plánovaná na 70 dnů.

V přestavovaném úseku na silnici první třídy u Chodové Plané firma nejprve obnovila propustek pro lepší odtok vody. „V druhé etapě se rozšiřuje komunikace, aby ve směru od Plané mohl vzniknout zpomalovací ostrůvek na vjezdu do městyse, upravuje se smíšená stezka, budují se autobusové zastávky s přechodem pro chodce i nové veřejné osvětlení,“ vypočítal Koloušek.

V minulosti řešili správci nejdůležitějších komunikací v kraji velké problémy v období léta na dálnici D5. Nejprve se v roce 2010 vyboulila dálnice od Rozvadova na Prahu na 122. kilometru u Málkovic. Tam se daly ve vedrech do pohybu betonové desky ve stoupání v místě přechodu asfaltové a betonové vozovky. Během dvou hodin vznikl hrb vysoký až 40 centimetrů. Dálnice ve směru do vnitrozemí tam byla kvůli opravě zavřená asi dva měsíce.

Před čtyřmi roky se zvedlo několik betonových desek na dálnici D5 u Nýřan ve směru do Německa. Tam byla příčinou voda po přívalových deštích, která se dostala pod konstrukční vrstvy poškozenou izolací.

„Voda protekla do podloží a tam došlo k prudké reakci. V uvozovkách se dá mluvit téměř o výbuchu, který způsobil, že se v desítkách minut desky zvedly a popraskaly,“ vysvětlil tehdy při opravě mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

K současné situaci na D5 říká, že většina původní cementobetonové části dálnice D5 mezi Plzní a hranicí z poloviny 90. let je už po kompletní rekonstrukci.

6. června 2018

Autor:
zpět na článek