Konec sanitek jezdících po trávníku. V Přerově rozšíří přetíženou silnici

  5:56
Palackého ulicí v centru Přerova projede denně 13 tisíc aut. Vozy hasičů a záchranné služby se občas musí prodírat po trávníku, aby vůbec projely. Doprava tu navíc ještě vzroste během stavby mimoúrovňového křížení v Předmostí a takzvaného průpichu. ŘSD se proto chystá ještě předtím silnici rozšířit. S pracemi začne příští rok na jaře.

Palackého ulice v Přerově patří mezi nejrušnější ulice ve městě, přestože nemá dostatečnou šířku a musí být v části jednosměrná. Obojí chce ŘSD změnit. | foto: Libor TeichmannMAFRA

V jednom úseku je dnes silnice v Palackého ulici pouze 4,5 metru široká, což neodpovídá požadavkům na komunikaci první třídy a komplikuje to současný provoz.

„Ve své stávající podobě nevyhovuje silnice ani pro rychlý průjezd sanitek nebo hasičských aut, ty často musejí jezdit po trávníku,“ popsala mluvčí přerovského magistrátu Lenka Chalupová.

Stavba bude trvat tři měsíce, obyvatelům uleví tichý asfalt

Rozšířit se má celkem 160 metrů dlouhý úsek mezi ulicemi B. Němcové a Dr. Skaláka. Silnice zde má na šířku měřit 6,5 metru, a to na úkor trávníku před budovou samoobsluhy.

„V současné době jsme ukončili soutěž na stavební firmu. Začít by se mělo příští rok na jaře. Stavbu se budeme snažit urychlit, protože se jedná o značně vytíženou ulici v centru města,“ uvedl Martin Smolka z olomouckého Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s tím, že by stavba měla trvat tři měsíce a náklady na ni budou činit 3,5 milionu korun.

Pro lidi, kteří v Palackého ulici žijí, je dobrou zprávou alespoň to, že nový úsek dostane takzvaný tichý asfalt.

„Uvažujeme také o tom, že bychom tichý asfalt následně položili i ve zbytku ulice. Pro místní obyvatele by to byla značná úleva,“ podotkl Smolka.

Město chce i obousměrný provoz

Vedení města Přerova by navíc uvítalo, kdyby se v ulici dalo jezdit oběma směry. Nyní je zde od křižovatky s Bratrskou ulicí až po Komenského jednosměrka.

„Ideální by bylo umožnit obousměrný provoz hromadné dopravě a vozidlům integrovaného záchranného systému,“ uvedl náměstek přerovského primátora Pavel Košutek.

Obousměrný provoz v Palackého ulici by mimo jiné umožnil vyvést autobusovou dopravu ze sousední Kratochvílovy ulice. Tou projíždí až 160 autobusů během jednoho pracovního dne, přičemž na takovou zátěž není zdejší vozovka stavěná.

„Kratochvílova ulice je kvůli tomu permanentně opravována, chtěli bychom proto stavebně technický stav této ulice jednou provždy vyřešit,“ řekl přerovský primátor Vladimír Puchalský. Odvedení hromadné dopravy by podle něho nejen umožnilo generální rekonstrukci Kratochvílovy ulice, ale pomohlo by z ní udělat běžnou zónu v centru města.

Kdy ale k úpravám v Palackého ulici dojde, zatím není jasné. „Pro nás je nyní hlavním úkolem její rozšíření, o zobousměrnění bude možné jednat až následně,“ podotkl Martin Smolka.

Již dříve přitom sdělil, že by nejprve musel provoz v obou směrech fungovat pouze zkušebně a byl by spojen s měřením hluku nezávislou laboratoří.

„Teprve pokud by výsledky dopadly dobře, mohl by se obousměrný provoz zachovat. Pokud ne, vrátili bychom se k původnímu stavu,“ dodal letos v létě Smolka.