V polabských městech začíná výstavba moderních přístavišť jako u moře

  8:38
K pohodlné a bezpečné plavbě jsou potřeba nejen jezy a plavební komory, ale také souvislá síť přístavů a přístavišť. Ty přitom na Labi ve středních Čechách citelně chybějí, což komfort kotvení větších osobních lodí i menších rekreačních plavidel výrazně omezuje. Nyní se však plánuje výstavba hned několika, například v Kolíně a Mělníce.

Zkraje letních prázdnin začaly práce na nových přístavištích v Nymburce. | foto: ŘVC

Plán na vybudování veřejných přístavišť mezi Mělníkem a Kolínem existuje již od roku 2015, kdy ho představilo Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC). Záměr se pak ještě o dva roky opozdil, protože nebylo jasné, kdo bude investorem.

Na ministerské úrovni totiž vznikla myšlenka, že by se o investice do vodních cest mohl starat místo ministerstva dopravy resort zemědělství. Tato vize nakonec skončila neúspěchem. Plánování, financování a výstavba infrastruktury pro plavbu zůstaly v gesci ŘVC.

To si od ní slibuje zvýšený zájem obyvatel kraje a turistů o poněkud opomíjený druh dopravy. „Díky přístavištím zároveň vytvoříme podmínky k zavedení pravidelných lodních linek, které velmi úspěšně fungují například v Ústeckém kraji,“ uvedl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů.

Trvalý můstek vydrží i povodně

Začátkem července začaly stavební práce na novém veřejném přístavišti v Kolíně. „To vznikne na Kmochově ostrově a následovat je bude na protějším břehu Labe přístaviště pro malá plavidla turistů, kteří připlují na návštěvu města,“ řekl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.

Moderní kotviště osobních lodí, které roste na břehu výletníky oblíbeného Kmochova ostrova, má tvořit ocelový plovoucí můstek, jenž bude ukotven ke břehu pomocí desetimetrové přístupové lávky a tří kotevních bloků.

„Ty jsou koncipovány tak, aby udržely můstek bezpečně na místě i v případě rozsáhlých povodní a nebylo nutné jej dočasně odstraňovat. Pohodlný nástup do lodí pak umožní dvě úrovně mola, první ve výšce metr nad hladinou a druhá pro větší lodě ve výšce 1,5 metru. Molo bude navíc osvětlené a vybavené kamerovým systémem,“ sdělil mluvčí ŘVC Jan Bukovský s tím, že přístaviště za 11 milionů korun bude zprovozněno letos v září.

Stejnou částku spolkne veřejné přístaviště v Nymburce, jehož výstavba začala minulý týden na pravém břehu Labe pod Šafaříkovým mlýnem. „Stroje nyní vrtají mikropiloty pro základy bloků, k nimž dělníci v srpnu ukotví ocelové plovoucí molo,“ vysvětlil Bukovský.

Přístavní můstek o rozměrech devět krát čtyři metry s 8,5 metru dlouhou lávkou bude určen pro větší lodě, kterým umožní napojení na elektřinu a odběr vody. „Stejně jako v Kolíně, bude se pohybovat na hladině, a tudíž ho nebude nutné uklízet při velké vodě,“ podotkl ředitel Fojtů s tím, že práce na kotvišti by měly být dokončeny letos v říjnu.

Kromě doku pro větší lodě vznikne na Labi v Nymburce také přístaviště pro čtrnáct menších lodí, které se bude nacházet na vodní ploše mezi hradbami a Špičkou.

Zakotví u slunečních lázní

Do konce letošního roku by mělo být pro důstojné parkování lodí připraveno také přístaviště v Mělníku. Na soutoku největších českých řek přitom dosud bezpečné přístaviště pro rekreační plavidla citelně chybělo. Nové kotviště se bude nacházet pod zámkem v místní části Rybáře a v sousedství mostu Josefa Straky, po kterém řeku překlenuje turisticky atraktivní Vltavská cyklostezka.

  • 11 milionů korun činí náklady na přístaviště v Kolíně.
  • 8,5 metru bude měřit lávka na můstek v Nymburce.
  • 8 přístavišť má vzniknout v kraji do roku 2024.

Mělnická radnice navíc plánuje vybudovat v návaznosti na přístaviště sluneční lázně, kde by v budoucnu chtěla pořádat kulturní akce. Součástí areálu bude rovněž zázemí pro cyklisty, kterým poslouží například dobíjecí stanice pro elektrokola, informační panely nebo odpočinková posezení.

Další přístaviště, která budou fungovat jako zastávky osobních lodí s bezbariérovým přístupem cestujících, vzniknou ještě do konce roku 2022 také v Poděbradech a Čelákovicích, v následujících letech pak přibudou v Brandýse, Lysé a Kostelci nad Labem.

ŘVC spolu s dotčenými městy předpokládá, že investice podpoří regionální turistickou ekonomiku. Očekává totiž, že plavebníci ve městech díky možnosti pohodlného kotvení stráví delší čas – třeba i celý den a noc. Útratou za vstupné do památek, atrakcí, restaurací či za nákupy v místních obchodech tak podpoří místní ekonomiku.

To si logicky uvědomuje i vedení Středočeského kraje, který se na výstavbě labských přístavišť podílí. „Tento projekt Ředitelství vodních cest pochopitelně vítáme, je to významný počin k rozvoji cestovního ruchu v našem kraji. Rekreační plavba na Labi je totiž momentálně značně limitována právě chybějící infrastrukturou,“ dodal Václav Švenda (Spojenci), krajský radní pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu.

Autor: