VIDEO: Z parní lokomotivy padaly špony, teď má Albatros kola jako nová

  17:14
O víkendu do Prahy ze Slovenska dorazila legendární parní lokomotiva 498.104 Albatros. Na nejmodernějším podúrovňovém soustruhu u nás, v areálu Odstavného nádraží Jih, mu odborníci z Českých drah opracovali „sjetá“ kola.

Moderní podúrovňový soustruh Českých drah je v České republice jediný svého druhu. Obrábí tandemově, takže je velmi rychlý, ale hlavně, železniční dvojkolí soustruží přímo na vozidle. Kola se tedy nemusejí demontovat.

„Albatros je první parní lokomotivou, kterou jsme soustružili, proto si přípravy vyžádaly poměrně velké množství času. Občas se k nám dostanou vozidla, která ještě nejsou v běžném režimu na tratích, ale zatím se testují ve VÚZ. Od začátku používání tento stroj osoustružil už celkem 14 976 náprav,“ popisuje ředitel oblastního centra údržby František Kozel.

Slovenská lokomotiva 498.104 Albatros na podúrovňovém soustruhu Českých drah

Soustružit kola jakékoli lokomotivy je velké umění, které vyžaduje naprostou přesnost. Nejdříve se musí určit, kolik materiálu musí z kol pryč. Všechna dvojkolí musí být obráběna souměrně, aby stroj po zákroku „nekulhal“. 

Rekordní Albatros

Lokomotivy řady 498.1 vyráběly Škodovy závody v Plzni pro Československé státní dráhy v letech 1954 až 1955, a to v souvislosti s narůstajícím rozsahem železniční dopravy.

Celkem bylo vyrobeno 15 kusů této řady, které v provozu doplňovaly čtyřicítku rychlíkových lokomotiv 498.0. Lokomotiva řady 498.1 drží Československý parní rychlostní rekord 162 km/h.

O lokomotivu 498.104 se stará slovenský Albatros klub, tento stroj využívá k historickým jízdám a setkáním, a to nejen na Slovensku. Soustruh lokomotiva navštívila naposledy v roce 1972.

„České dráhy mají nejmodernější soustruh. Malá, běžná kola vám osoustruží kdekoliv, ale s těmi obrovskými je problém, proto jsme si objednali službu u Českých drah,“ říká předseda Albatros klubu Jaroslav Vereš.

Strojvedoucí Albatros klubu a ZSSK Milan Bauer dodává: „Když kola osoustružíte, máte je jako nová a na jízdě je to znát. Dynamika je daleko lepší, lokomotiva lépe sedí na kolejnicích.“

Jízdu 498.104 z Bratislavy do Prahy sledovala velká řada šotoušů, nejinak tomu určitě bude i na zpáteční cestě. Nově osoustružená kola unikátní lokomotivy by se měla na Slovensku předvést už 4. prosince, kdy Albatrose čeká Mikulášská jízda v okolí Bratislavy.

Autor: