Vlaky přes Otrokovice budou brzy jezdit podle řádu, oprava jde rychleji

  8:54
Provoz v úseku železniční trati Břeclav–Přerov bude obnovený mnohem rychleji, než se čekalo. Začátkem června jej ochromila nehoda, při které nákladní vlak strhl trakční vedení u Otrokovic a poškodil tak zabezpečovací zařízení.

železniční stanice Otrokovice (červen 2022) | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Skupinka lidí v seniorském věku je zjevně vypravená na výlet. Dobrá nálada je neopouští ani u tabule s odjezdy vlaků na nádraží v Otrokovicích. „Teď hlásí třicet minut, to stihneš,“ říká jedna z žen do telefonu.

Pak oznamuje ostatním, že další členka výpravy dorazí včas. „Nás zpoždění netrápí. Ale lidé, kteří jezdí do práce, problém mají,“ uvědomuje si starší muž z čekající skupinky. „Chtěl jsem se vsadit, že to bude víc než půl hodiny. Ale prohrál bych,“ dodal s úsměvem.

Atmosféra na otrokovickém nádraží je dva týdny od nehody, při níž nákladní vlak strhl část trakčního vedení a ochromil tím dopravu na trati Břeclav–Přerov, klidná. Na pozadí ale panuje čilý pracovní ruch. V minulém týdnu Správa železnic (SŽ) obnovila zabezpečovací zařízení na přejezdech v úseku mezi Napajedly a Otrokovicemi. V úterý už fungovaly také závory v Tlumačově. Výpadek se obešel bez nehod.

A SŽ navíc zveřejnila dobrou zprávu. Obnovit provoz na celém úseku se podaří téměř o měsíc dřív, než se původně předpokládalo. Aktuálně je v plánu datum 3. srpna. „Vzhledem ke skutečnostem je to maximum možného,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.

Zabezpečovací zařízení ve stanici Otrokovice a návazné traťové zabezpečení v úsecích Otrokovice–Napajedla a Otrokovice–Tlumačov bylo poškozené natolik, že ho nebylo možné opravit. Nové zabezpečovací zařízení se vyrábí na míru, speciálně pro uspořádání výhybek, návěstidel, přejezdů a traťového zabezpečovacího zařízení na obě strany.

„Sestavení jednotlivých prvků do skříní, naprogramování ovládacího softwaru, instalace prvků detekce kolejových vozidel, vícefázové přezkoušení softwaru a další úkony jsou časově velmi náročné,“ upozornila Friebová.

Traťová zabezpečovací zařízení v úsecích Tlumačov–Otrokovice a Otrokovice–Napajedla jsou provázána se zabezpečením ve stanicích. Když nefungují, jezdí vlaky v mezistaničních oddílech, to omezuje propustnost tratě a má vliv na zpoždění. Nouzové zabezpečení je navíc náročné na personál. V první dny po nehodě se proto vlaky zpožďovaly i o dvě hodiny.

Neplánovaná výluka, kterou podle prvotních informací zavinil zahraniční dopravce, jen o pár dnů předešla výluku plánovanou. Ta trvá do 25. června a souvisí se stavbou konverze trakce Nedakonice–Říkovice. Cestující si jí ani nemuseli všimnout. Teprve až budou všechny práce dokončené, vrátí se provoz na trati k normálu.

Na trať se vrátí Leo Express

„Zpožďování vlaků je důsledek kombinace těchto věcí. Podařilo se je ale snížit a postupně se přibližují k běžnému harmonogramu,“ reagovala mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová. „Zpoždění se týká všech vlaků, které projíždějí touto trasou, včetně mezinárodních spojů. Odklonit je nelze,“ dodala.

Dvoukolejná elektrizovaná trať číslo 330 je součástí jednoho z hlavních koridorů. Z Přerova vede přes Hulín, Otrokovice, Staré Město, Moravský Písek a Hodonín do Břeclavi. Zároveň tudy jezdí mezinárodní spoje na lince Varšava–Vídeň.

Od začátku července posílí spoje na trati mezi Starým Městem a Přerovem, potažmo Prahou, také soukromý dopravce Leo Express. Ten v půli června zrušil přímé spoje ze Starého Města do Prahy. Nově budou muset cestující přestupovat.

„Dva zpáteční spoje budou zastavovat ve stanicích Přerov, Hulín, Otrokovice a Staré Město a zpět s garantovanými přestupy na vlaky Leo Express v Přerově ve směru Praha či Ostrava,“ uvedl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Souprava bude mít kapacitu 130 cestujících, jezdit bude jako nemístenkový spoj a zároveň umožní přepravu až deseti kol.