VIDEO: Vzácnou lokomotivu z technického muzea odtáhli ke generální opravě

  16:06
Jedinečná parní lokomotiva 464.102 zvaná Ušatá ze sbírek Národního technického muzea zamířila z Prahy do východočeského Letohradu, kde ji po čtyřech letech čeká opětovné zprovoznění. Dočká se po několika marných pokusech a zrušených výběrových řízeních. Generálka bude stát přes 32 milionů korun.

„Pořádali jsme v minulosti různé akce, jako například v roce 2014 připomenutí vypuknutí první světové války společně s Technickým muzeem v Brně a Moravským zemským muzeem. Tato lokomotiva na akci například odvezla historický vlak se salónním vozem Františka Ferdinanda d’Este,“ přiblížil zajímavý moment z historie Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea (NTM).

Tomu se podařilo získat finanční prostředky z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), díky kterým budou opraveny tři parní lokomotivy ze sbírek muzea. Aktuálně se už restauruje parní lokomotiva 210.001 „Serenyi“ a 411.019 „Conrad Vorlauf“.

Třetí parní lokomotivu 464.102 zvanou „Ušatá“ opraví společnost 1. Kolínská lokomotivní.

„Lokomotiva je zdánlivě v pořádku, nicméně má naježděno několik tisíc kilometrů a potřebuje generální opravu,“ řekl o kolosu, který váží téměř sto tun, Jan Palas, ředitel průmyslového muzea NTM.

Lokomotiva odjede do letohradské opravny po železnici, tažena bude celých 170 kilometrů. Samotná oprava bude probíhat v letech 2022 až 2023.

„Lokomotiva se poté stane plně provozním exponátem Národního technického muzea a bude k vidění v čele historických vlaků na našich tratích,“ uvedla Jana Dobisíková, mluvčí NTM.

Parní vlaky opět vyjedou pod Králický Sněžník, dvakrát zamíří i do Polska

Lokomotiva 464.102 z roku 1940 je jedním ze dvou prototypů, které se měly stát základem pro lokomotivní řadu 464.1, navazující na provozně velmi úspěšné a oblíbené stroje řady 464.0 vyráběné ve třicátých letech v pražském závodě ČKD.

Vzhledem k válečným okolnostem se však „Ušatá“ nedočkala sériové výroby, a tak navždy zůstalo jen u dvou prototypů, z nichž ten druhý se podařilo v roce 1980 získat pro sbírku Národního technického muzea.

Muzeum také intenzivně pracuje na novém Muzeu železnice a elektrotechniky NTM (MŽE), které vznikne do roku 2028 v prostorách bývalého lokomotivního depa v sousedství Masarykova nádraží v Praze, jednoho z nejstarších a nejunikátněji zachovaných nádražních komplexů v Evropě.

Autor: