iDNES.cz

Na Písecku staví přes Vltavu nový železniční most, starý tam zůstane

  15:58
Břehy řeky Vltavy mezi Červenou a Červeným Újezdcem na Písecku překlene nový železobetonový obloukový most s jedenácti pilíři. Roste těsně vedle toho současného z roku 1889, který měl jít původně k zemi. Protože byl zařazen mezi kulturní památky, musí zůstat na místě.

Podle projektu se má první vlak na trati Písek–Tábor po novém mostě projet na podzim 2024. Kompletní cena za železniční stavbu je 543 milionů korun, kterou zaplatí Správa železnic.

„Rozpětí oblouku je 156 metrů, což z něj dělá největší železobetonový železniční most v republice tohoto druhu,“ zdůrazňuje vedoucí projektu Milan Špička ze společnosti Metrostav.

Nyní dělníci na obou březích na vysokých skalách připravují základy pro patky oblouku a začínají s výstavbou jednotlivých pilířů. Příští rok se mají pustit do samotného oblouku. Až potom přijde na řadu mostovka. A to všechno ve výšce zhruba 35 metrů nad hladinou Vltavy.

Projektanti a stavebníci musejí řešit i řadu překážek. Tou největší je nepřístupný terén na vysoké a příkré skále. Na levém i na pravém břehu Vltavy se proto bude muset často kamení i odstřelovat.

„Jámy pro patky oblouku se musí postupně vystřílet ve skále, odtěžit a materiál odvozit. Tam se navíc nedá jinak dostat než s pomocí jeřábu. Nezvládneme to ani z hladiny,“ doplňuje Špička.

Ocelová konstrukce původního mostu s dvěma kamennými pilíři z roku 1889 je v nevyhovujícím stavu a nedovoluje nasazení některých typů vozidel na trať. Původní záměr dosluhující most zbourat však kvůli památkové ochraně padl. Proto těsně vedle sebe budou stát nad Vltavou mosty dva.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:
zpět na článek