Jihlava opět chystá změny v MHD, z Březinek pojede přímý spoj k obchodům

  11:42
Drobná úprava v jihlavské trolejbusové dopravě přinese cestujícím další žádanou změnu trasy. Deset tisíc lidí, kteří žijí na největším sídlišti Březinky, se zřejmě dočká přímého spojení do obchodní zóny u řeky Jihlavy. To si přejí už roky. Dosud tomu bránila absence výhybek. MHD dozná i dalších změn.

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Od sídliště Březinky k nákupní zóně v ulici Romana Havelky trolejbusy odbočit nemohou. Ačkoliv oběma směry troleje natažené jsou, na kruhovém objezdu na křížení ulic Havlíčkova a Pražská chybí patřičné výhybky. Za 80 tisíc korun je nechá město doplnit.

„Mělo by tam dojít k doplnění trolejových stop a křížení, aby mohla být zavedena trolejová linka z Březinek do nákupní zóny u řeky na ulici Romana Havelky,“ potvrdil Karel Trojan z magistrátního odboru dopravy.

Zjednodušeně řečeno bude na trolejovém vedení udělaná výhybka tak, aby umožnila vozům MHD jedoucím z Březinek odbočit doprava k nákupní zóně, kam každý den míří zástupy lidí. To v současné době není možné.

„Zatím je to jen záměr, ale zásadně nejsme proti. Uvědomujeme si, že dnes jet z Březinek do Kauflandu (jeden z obchodů v nákupní zóně - pozn. red.) je docela problém. Lidé musí jet na náměstí a tam přestupovat,“ říká ředitel dopravního podniku Josef Vilím.

Myšlenka spojit největší jihlavské sídliště přímou linkou s hypermarkety v údolí řeky Jihlavy není nová. Znovu ale více ožila ve chvíli, kdy byl půl roku uzavřený Brněnský most. Kvůli tomu byly změněny trasy trolejbusových linek ve městě a projížděly Březinkami v opačném směru, než je běžné.

„A lidem se to zalíbilo a mám ohlasy, že by chtěli takto jezdit,“ dodal Vilím.

Trolejbusy se mohou po třiceti letech vrátit i do Žižkovy ulice

Tím však úpravy v jihlavské MHD nekončí. Jihlavští zastupitelé kromě peněz na předělání již zmíněné kruhové křižovatky uvolnili ještě dalších 250 tisíc. Ty mají pomoci natažení trakčního vedení v Žižkově ulici, konkrétně v úseku mezi ulicemi Seifertova a Ke Skalce.

„Je to úsek, kde trolejbusy už jezdily na konci osmdesátých let. Trakční sloupy tam proto už jsou,“ přiblížil detaily Trojan.

Natažení tohoto vedení souvisí s chystaným nákupem takzvaných parciálních trolejbusů. To jsou vozy, které jsou schopné jet i několik kilometrů pouze na baterii. Tu pak dobijí během jízdy po trakčním vedení. Dopravní podnik počítá s tím, že těmito vozy do budoucna plně obslouží současnou autobusovou linku 3. Ta spojuje Horní Kosov s pávovskou průmyslovou zónou a její část vede právě po Žižkově ulici.

„Aby vozy měly dostatek elektrické energie a stihly se dobít, potřebujeme, aby v Žižkově ulici jely pod napětím,“ vysvětluje Vilím.

Nová trať do Pávova spolyká 140 milionů korun, většinu z dotace

Osm až devět parciálních vozů chce město nakoupit do roku 2022. Nákup nových trolejbusů půjde ruku v ruce se stavbou nového vedení, které povede až do průmyslové zóny k branám velkých zaměstnavatelů Bosch Diesel a Automotive Lighting. Tato nová trať má podle dřívějších vyjádření vedení jihlavského magistrátu vyjít na 140 milionů korun.

„Pokud splníme všechny podmínky pro udělení dotace, jako že je splníme, je pro nás připravená částka 104 milionů korun,“ pronesl Petr Laštovička, náměstek primátorky zodpovědný za oblast dopravy.

Zbylých 36 milionů korun pak zaplatí město ze své pokladny. Většina z této částky se spotřebuje na výměnu sloupů elektrického osvětlení v Pávovské ulici. Ty jsou už delší dobu ve špatném stavu.

„Elektřina je do nich přivedená v nevyhovujícím materiálu s nevyhovující izolací. Výměna sloupů bude stát asi třicet milionů korun,“ potvrdil Laštovička.

Podle jeho slov by se na celém projektu už přímo v ulicích mělo začít pracovat v první polovině roku 2021. Nejzazší doba dokončení je pak kvůli úspěšnému čerpání dotace stanovená právě na prosinec 2022.