„Pilotní projekt bude mít 4 etapy a potrvá 33 měsíců. První etapa se zaměří na to, aby se navázala spolupráce při integraci parkovišť, a rovněž na přípravu datové platformy. Zajištění a integrace dat o parkovištích a dále rozšíření funkcionalit aplikace PID Lítačka je součástí druhé etapy. Pilotnímu provozu a testování se bude věnovat třetí etapa a závěrečná etapa je určená pro zkušební provoz,“ informuje Štefan Borovský, vedoucí odboru aplikací a dopravních systémů OICT, která má provoz a rozvoj aplikace na starosti.
1 Sdílená kola či taxi
S lítačkou i zdarma na WCV budoucnu by mohli cestující s lítačkou zdarma také uschovat svá kola v cykloúschovně nebo využít toalety v metru. |
Aplikace nabídne jednotnou registraci s ověřením identity uživatele, a to v několika úrovních dle potřeby čerpání jednotlivých typů služeb. Uživatel si bude moci zvolit z nabídky různých platebních metod. Pak mu nic nebude bránit v tom, aby i za využívání jednotlivých služeb platil na jednom místě. Díky tomuto procesu odpadne nutnost registrovat se v několika aplikacích najednou, ověřovat se, poskytovat platební kartu a podobně. Jednou platbou tak zaplatí jízdenku na MHD, vypůjčí si koloběžku či zaplatí za parkování na P+R. „V samotném projektu jednotné platby a registrace jsme na jeho počátku, nicméně předběžný termín spuštění plánujeme na konci roku 2024,“ říká Borovský.
2 Navigace k nejbližšímu parkovacímu místu
Součástí nové funkcionality bude rozšíření o veřejná i komerční parkoviště a navigace na nejbližší parkoviště na trase. Zároveň aplikace pomůže s přestupem na MHD v okolí parkoviště. Dále budou v aplikaci informace o všech možnostech platby za parkování na daném parkovišti a v případě, že to provozovatel parkoviště podporuje, počet volných parkovacích stání v reálném čase či možnost rezervace stání a platbu.
Návštěvy Pražanů by mohly v budoucnu parkovat na modrých zónách zdarma |
Pokud se stane, že nejbližší parkoviště na trase je plné, uživatele navede na další blízké vhodné parkoviště. „V brzké době spustí město platbu na parkovacích zónách přímo v aplikaci, tedy již nebude nutné využívat aplikaci třetí strany a vše půjde vyřídit z jedné pomocí již dříve uložené karty nebo díky Apple Pay. V aplikaci bude možné spravovat SPZ automobilů, nastavit notifikace na konec platnosti parkování či parkování vzdáleně prodloužit,“ poukazuje Borovský.
3 Dlouhodobé kupony
K zakoupení dlouhodobých kuponů mohou cestující využít kromě e-shopu a mobilní aplikace i kontaktní místa dopravního podniku a Zákaznické centrum Lítačka ve Škodově paláci. Cestující ze Středočeského kraje pak pobočky dopravců, jako jsou České dráhy nebo Arriva. Web pidlitacka.cz dostal v minulém měsíci novou funkcionalitu – možnosti zaplacení pokuty online přímo na e-shopu PID Lítačka. Cestující tak v případě uložené přirážky k jízdnému nemusí cestovat osobně na pobočku pražského dopravního podniku, ale může online doložit, že v danou dobu měl validní kupon, a zaplatit pouze sníženou přirážku, nebo zaplatit plnou pokutu a rovnou si například koupit výhodný roční kupon, aby se propříště pokutě vyhnul.
4 Jednotlivé jízdenky
V rámci jednoho nákupu je možné v aplikaci PID Lítačka zakoupit až 10 jízdenek. K zaplacení lze využít platební kartu s možností uložení na další nákupy, tzv. platba na klik, nebo využití platby pomocí Apple Pay. Služba Google pay bude zákazníkům dostupná v průběhu posledního čtvrtletí letošního roku. Jízdenky je možné zakoupit s územní platností nejen pro Prahu, ale také pro celý Středočeský kraj, který je nově celý integrovaný v rámci PID. Taktéž jsou integrované i některé spoje přesahující hranici Středočeského kraje, například je možné si koupit jízdenku i na některé spoje přesahující do Libereckého, Královéhradeckého či Jihočeského kraje.
5 Vybitý mobil a reklamace
V případě, že se cestující setká s technickým problémem nebo se mu mobil zrovna vybije a není možné se v danou chvíli odbavit, musí si zakoupit příslušnou jízdenku. Následně se může obrátit na zákaznickou linku Lítačka, kde s ním vyřeší návazné kroky a uplatní se případná reklamace. Nicméně je odpovědností cestujícího, aby byl schopen předložit platný jízdní doklad, tedy musí mít v době přepravní kontroly k dispozici funkční zařízení.