S Lítačkou zaplatíte za sdílená kola, navede i řidiče aut k volnému místu

  14:58
Pomalu na každou druhou „službu“ si v současnosti musí Pražané instalovat novou aplikaci. Všechny dopravní služby má však v budoucnu pokrýt PID Lítačka. Půjde s ní zaplatit za sdílená kola a auta, v příštích letech pak bude navigovat k volnému místu na záchytném parkovišti P+R.

Karta Lítačka | foto: Magistrát hlavního města Prahy, Jakub Heller,  MF DNES

„Pilotní projekt bude mít 4 etapy a potrvá 33 měsíců. První etapa se zaměří na to, aby se navázala spolupráce při integraci parkovišť, a rovněž na přípravu datové platformy. Zajištění a integrace dat o parkovištích a dále rozšíření funkcionalit aplikace PID Lítačka je součástí druhé etapy. Pilotnímu provozu a testování se bude věnovat třetí etapa a závěrečná etapa je určená pro zkušební provoz,“ informuje Štefan Borovský, vedoucí odboru aplikací a dopravních systémů OICT, která má provoz a rozvoj aplikace na starosti.

1 Sdílená kola či taxi

S lítačkou i zdarma na WC

V budoucnu by mohli cestující s lítačkou zdarma také uschovat svá kola v cykloúschovně nebo využít toalety v metru.

Zdroj: ČTK

Aplikace nabídne jednotnou registraci s ověřením identity uživatele, a to v několika úrovních dle potřeby čerpání jednotlivých typů služeb. Uživatel si bude moci zvolit z nabídky různých platebních metod. Pak mu nic nebude bránit v tom, aby i za využívání jednotlivých služeb platil na jednom místě. Díky tomuto procesu odpadne nutnost registrovat se v několika aplikacích najednou, ověřovat se, poskytovat platební kartu a podobně. Jednou platbou tak zaplatí jízdenku na MHD, vypůjčí si koloběžku či zaplatí za parkování na P+R. „V samotném projektu jednotné platby a registrace jsme na jeho počátku, nicméně předběžný termín spuštění plánujeme na konci roku 2024,“ říká Borovský.

2 Navigace k nejbližšímu parkovacímu místu

Součástí nové funkcionality bude rozšíření o veřejná i komerční parkoviště a navigace na nejbližší parkoviště na trase. Zároveň aplikace pomůže s přestupem na MHD v okolí parkoviště. Dále budou v aplikaci informace o všech možnostech platby za parkování na daném parkovišti a v případě, že to provozovatel parkoviště podporuje, počet volných parkovacích stání v reálném čase či možnost rezervace stání a platbu.

Návštěvy Pražanů by mohly v budoucnu parkovat na modrých zónách zdarma

Pokud se stane, že nejbližší parkoviště na trase je plné, uživatele navede na další blízké vhodné parkoviště. „V brzké době spustí město platbu na parkovacích zónách přímo v aplikaci, tedy již nebude nutné využívat aplikaci třetí strany a vše půjde vyřídit z jedné pomocí již dříve uložené karty nebo díky Apple Pay. V aplikaci bude možné spravovat SPZ automobilů, nastavit notifikace na konec platnosti parkování či parkování vzdáleně prodloužit,“ poukazuje Borovský.

3 Dlouhodobé kupony

K zakoupení dlouhodobých kuponů mohou cestující využít kromě e-shopu a mobilní aplikace i kontaktní místa dopravního podniku a Zákaznické centrum Lítačka ve Škodově paláci. Cestující ze Středočeského kraje pak pobočky dopravců, jako jsou České dráhy nebo Arriva. Web pidlitacka.cz dostal v minulém měsíci novou funkcionalitu – možnosti zaplacení pokuty online přímo na e-shopu PID Lítačka. Cestující tak v případě uložené přirážky k jízdnému nemusí cestovat osobně na pobočku pražského dopravního podniku, ale může online doložit, že v danou dobu měl validní kupon, a zaplatit pouze sníženou přirážku, nebo zaplatit plnou pokutu a rovnou si například koupit výhodný roční kupon, aby se propříště pokutě vyhnul.

4 Jednotlivé jízdenky

V rámci jednoho nákupu je možné v aplikaci PID Lítačka zakoupit až 10 jízdenek. K zaplacení lze využít platební kartu s možností uložení na další nákupy, tzv. platba na klik, nebo využití platby pomocí Apple Pay. Služba Google pay bude zákazníkům dostupná v průběhu posledního čtvrtletí letošního roku. Jízdenky je možné zakoupit s územní platností nejen pro Prahu, ale také pro celý Středočeský kraj, který je nově celý integrovaný v rámci PID. Taktéž jsou integrované i některé spoje přesahující hranici Středočeského kraje, například je možné si koupit jízdenku i na některé spoje přesahující do Libereckého, Královéhradeckého či Jihočeského kraje.

5 Vybitý mobil a reklamace

V případě, že se cestující setká s technickým problémem nebo se mu mobil zrovna vybije a není možné se v danou chvíli odbavit, musí si zakoupit příslušnou jízdenku. Následně se může obrátit na zákaznickou linku Lítačka, kde s ním vyřeší návazné kroky a uplatní se případná reklamace. Nicméně je odpovědností cestujícího, aby byl schopen předložit platný jízdní doklad, tedy musí mít v době přepravní kontroly k dispozici funkční zařízení.