Nová lávka na Jiráskův jez připlula po vodě, jeřáb se na místo nedostal

  14:48
Unikátní instalaci nové lávky mohli dnes lidé sledovat u Jiráskova jezu v Českých Budějovicích. Místo běžného jeřábu museli dělníci Metrostavu vůbec poprvé na jihu Čech využít ponorné pontony. Neobvyklý postup byl nutný kvůli aleji stromů, kvůli níž se k jezu velký jeřáb nedostane.

Poslední kontroly dopadají skvěle a nic nebrání tomu, aby se téměř třicetimetrový kolos mohl po vodě vydat ke svému cíli. Tentokrát není řeč o výletním parníku, ale o jedné ze dvou částí kovové lávky usazené na pontonech. 

Ta co nevidět nahradí dosluhující mostek nad českobudějovickým Jiráskovým jezem na řece Vltavě. Stometrový úsek od místa smontování urazí přibližně za dvacet minut.

„Celá lávka měří 60 metrů, takže jsme ji sem dopravovali pomocí šesti kamionů. Montovali jsme ji na břehu a potom ji vcelku osazovali. Zvolili jsme pro tuto akci speciální technologii s využitím ponorných pontonů, která je na jihu Čech použita vůbec poprvé,“ vysvětluje Milan Hromádka, vedoucí výrobního úseku pro Jihočeský kraj společnosti Metrostav, která výměnu lávky po technické stránce zajišťuje.

Dělníci začali s montáží dvacetitunové konstrukce už v pondělí, kdy bylo třeba nejprve odstranit první polovinu staré a dosluhující lávky. Dnes je čekalo usazení chybějící části a v příštích dvou dnech stejným postupem nahradí i zbývající část.

„Nafukovací pontony využíváme kvůli tomu, že těžký jeřáb, který se běžně k podobné práci používá, se nevejde na úzkou komunikaci vedoucí k jezu,“ říká mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.

Zároveň dodává, že původní lávka pocházela ze 60. let minulého století a byla v celkově špatném stavu.

Technologicky zajímavá instalace železné konstrukce je součástí celkové opravy Jiráskova jezu, s níž Povodí Vltavy začalo letos v březnu.

„Zvýšíme tím významně životnost tohoto vodního díla a zajistí se tím, že bude plnit svůj hlavní účel, kterým je stabilizace a vzdutí vodního toku,“ podotýká generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala.

Podle mluvčího Roldána vychází celková rekonstrukce jezu dohromady na 23 milionů korun.

„Obnáší to celkovou rekonstrukci jezu včetně opravy vyspárování kyklopského zdiva, kterým jsou obložené pilíře. Dále pak kompletní výměna spárování, těsnění a elektroinstalace ovládání jezu,“ doplňuje Roldán s tím, že veškeré práce mají být hotové do října příštího roku.

Ocelová lávka v současnosti slouží pouze zaměstnancům Povodí Vltavy. Ti se po ní mohou dostat do útrob Jiráskova jezu vybudovaného v roce 1932, součástí jezu je také vodní elektrárna. Nic se na tom nezmění ani po rozsáhlých opravách.