Krize automobilek drtí i podniky ve Zlínském kraji, klesají jim tržby

  8:52
Výrobní firmy, které jsou navázané na automobilový průmysl, mají potíže. Utlumení výroby v závodech Škoda Auto i dalších automobilkách znamená pro místní podniky nižší odbyt zboží, který jen velmi obtížně nahrazují. Firmy očekávají, že se situace zlepší až za rok.

Výroba v otrokovické pneumatikárně Continental Barum. | foto: Jan SalačMAFRA

Propad v objednávkách kvůli útlumu v automobilovém průmyslu nyní silně pociťuje například zlínská Kovárna Viva. Vyrábí výkovky do převodovek, spojek, podvozkových dílů či brzd a mezi její dodavatele patří Scania, Bosch, ZK nebo KION.

„Dopad na naše zakázky se pohybuje mezi pěti až deseti procenty,“ uvedl ředitel Kovárny Viva František Červenka. „Tím, že je naše výrobní portfolio rozloženo do několika odvětví, v současné době právě ostatní odvětví částečně vykrývají propad z automobilového průmyslu,“ doplnil.

Nedostatek nejen čipů, ale i polovodičů má však negativní vliv na další zákazníky.

„Poptávka po čipech je v současnosti obrovská a zřejmě bude dále stoupat – a to nejen kvůli automobilovému průmyslu. Proto bude vývoj v blízké budoucnosti ovlivněný určitou mírou nejistoty,“ tuší Červenka.

Také další společnosti ve Zlínském kraji negativně pociťují utlumení výroby v závodech Škody Auto či dalších automobilkách. Ty mají potíže především se zmíněnými dodávkami čipů, které se využívají v palubní elektronice, ale třeba i s nedostatkem materiálů, zejména oceli. Dodávky byly ovlivněny také problémy v logistice kvůli uzavření velkých čínských přístavů.

Barum do konce roku omezuje výrobu

Podniky tak přicházejí o část svého odbytu, který se snaží nahradit jinde. Otrokovická pneumatikárna Continental Barum, která dodává Škodě Auto, musela produkci výroby osobních plášťů snížit o dvě procenta.

„Čipová krize se projevuje u všech dodavatelů automobilek. Nejinak je tomu u nás,“ řekl jednatel Libor Láznička.

„Do určité míry se to táhne už od léta, nějakou dobu jsme byli schopni veškerou výrobní kapacitu vykrýt i výrobou speciálních zimních plášťů. Poslední měsíc jsme ale museli sáhnout k redukci výroby, což potrvá asi do konce roku,“ přiblížil Láznička.

Produkce Continentalu Barum je určena z drtivé většiny na export. Podniku však nahrává skutečnost, že se přeprava kontejnerů z Asie prodražuje, takže se pneumatiky do Evropy nedovážejí v takovém objemu jako dříve. „Náš koláč na trhu je zase díky tomu větší. Výroba nákladních plášťů jede naplno,“ oddychl si Láznička.

Plná či nadstandardní výroba se u řady firem neočekává letos ani v první polovině příštího roku. „Myslím si, že to bude dlouhodobý problém, který se bude muset vyřešit novými kapacitami, musí se postavit nové továrny. Nevím, jestli to Evropa dokáže,“ řekl před časem pro Radiožurnál předseda podnikové rady a odborový předák Škody Auto Jaroslav Povšík.

Lépe by mohlo být až za rok

„Očekáváme konsolidaci řetězce v polovině roku 2022. Naše tržby tvoří z 85 procent automotive, asi třetina tržeb pochází ze Škody Auto. Situaci musíme řešit pružně, protože o odstávkách se dozvídáme ze dne na den,“ uvedl minulý týden na brněnské konferenci o budoucnosti automobilového průmyslu předseda představenstva kroměřížské společnosti Plastika Michal Nosek.

Problémy kvůli krizi v automobilovém průmyslu pociťují také Slovácké strojírny z Uherského Brodu. „Má to vliv na naši galvanovnu a slévárnu, kde se zpracovávají vybrané komponenty pro tento průmysl. Jde o pokles kolem deseti procent, s tím si poradíme,“ doufá ředitel Slováckých strojíren Jiří Rosenfeld.

„Samozřejmě nás může v nějaké podobě ovlivnit dominový efekt ‚rozpadu‘ automobilového průmyslu, jenž však v současné době neumím odhadnout,“ dodal.

Zvětšují se nároky na skladování výrobků

Na obecnou nejistotu se připravují prakticky všude. Dodavatelský řetězec v automobilovém průmyslu je totiž velmi dlouhý.

„Dopad Škody Auto do aktuálních tržeb je minimální, zhruba jen jedno procento,“ konstatoval Robert Zatloukal, ředitel zlínské plastikářské společnosti Promens. Ta dodává kapoty, kryty motorů, nárazníky a spoilery automobilkám Škoda Auto, VW, Volvo či John Deere.

„Jiná je situace v tom, že se našim zákazníkům zpožďují dodávky od jejich dodavatelů. Následně zákazníci přesunují objednávky v čase. Měsíční pokles objemu našich tržeb je kvůli tomu přibližně deset procent,“ upřesnil Zatloukal.

Pro firmu to znamená větší prostorové nároky na skladování rozpracovaných výrobků. A náhrada tohoto výpadku s ohledem na okolnosti není v krátkém období příliš reálná.

Autor: