iDNES.cz

Nový dopravní terminál v Úvalech spojí vlakové a autobusové nádraží

  17:54
Stanicí v Úvalech denně projíždí nespočet osobních vlaků i rychlíků, kterými cestují tisíce lidí mezi Kolínskem a Prahou. Už za pár let se v Úvalech dočkají dopravního terminálu, jehož součástí budou nová stanoviště regionálních autobusů, parkoviště P+R i upravené veřejné prostranství. Město koncem září představilo architektonickou studii, která má být odrazovým můstkem pro úvalskou dopravní evoluci.

Vizualizace dopravního terminálu v Úvalech | foto: Město Úvaly

Železniční stanice v Úvalech patří mezi nejvytíženější zastávky na trati z Kolína do Prahy. Proto se už při rekonstrukci tohoto koridoru v letech 2015–2017 město dohodlo se Správou železnic také na opravě úvalského nádraží. 

„Bylo nám však jasné, že to, co tehdy znamenalo pro Úvaly doslova civilizační skok, nebude dlouhodobě stačit pro rozvíjející se město a jeho okolí,“ přiznává starosta Úval a zároveň krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).

Radnice města v těsném sousedství Prahy postupně začala vykupovat jednotlivé pozemky, aby se přiblížila plánu na vznik moderního dopravního terminálu 21. století.

Uhlí nahradí automobily

Jeho zrodu už v současnosti nic nebrání. „Po několikaletém úsilí, které znamenalo mnohdy téměř beznadějné vyjednávání se Správou železnic a Českými drahami, se nyní blížíme k závěru. Brzy se totiž staneme vlastníkem téměř všech pozemků v okolí nádraží,“ potvrzuje starosta Borecký.

Kromě toho se městu podařil výrazný posun v lokalitě bývalých uhelných skladů, kde se Středočeský kraj rozhodl odkoupit potřebné pozemky a vybudovat parkoviště P+R pro 260 osobních automobilů. 

„Letos už tedy nastal ideální čas začít řešit projektovou přípravu. Zadáním bylo vytvořit terminál, který do budoucna umožní rozšiřování autobusových spojů a jehož součástí budou parkoviště P+R, úložné prostory pro cyklisty nebo zázemí pro cestující,“ popisuje Borecký.

Zástupci města proto vyzvali pět renomovaných architektonických studií, aby jim předložila své představy o budoucí podobě terminálu v Úvalech. Porota pak vybrala vítěze soutěže, kterým se stal návrh studia ov-a, jež mimo jiné stojí za architektonickou studií plánovaného terminálu VRT v Nehvizdech.

„Navrhli jsme terminál, který je jakousi abstraktní sochou stojící vedle nádraží a jehož veřejný prostor má potenciál i pro sousedská setkání. Koncept přitom vychází z idey střídání plných a prázdných prostor, kde je místo pro kavárny s občerstvením, dětské hřiště, lavičky či vysázené aleje stromů,“ popisuje vítězný návrh Štěpán Valouch, architekt studia ov-a.

Předpokládané náklady na vybudování nového terminálu, který finančně podpoří i Středočeský kraj, činí 50 milionů korun.

„Pokud půjde vše dobře, mohl by mít projekt stavební povolení v první polovině roku 2023 a se samotnou stavbou bychom začali o rok později,“ věří Borecký.

Autor:
zpět na článek