iDNES.cz

Lanškroun se dočká obchvatu, ministerstvo silnici posvětilo

  9:04,  aktualizováno  12:49
Do několika let by se Lanškroun mohl zbavit tranzitní dopravy. Studie zadaná Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) ukázala, že šest kilometrů dlouhá silnice na tranzitním tahu do Polska má své opodstatnění.

Lanškrounem prochází hlavní silniční tah na Polsko. Jakýkoliv dopravní problém způsobí ve městě kolaps. | foto: Policie ČR

O chybějících obchvatech obyvatelé měst, jako jsou Česká Třebová, Ústí nad Orlicí, Přelouč, Hlinsko, Žamberk, Polička či Heřmanův Městec, slýchávají od politiků desítky let. Konkrétní obchvaty jsou však (a dlouho ještě budou) spíše virtuální realitou. Po dostavěném obchvatu Chrudimi a rozestavěné přeložce kolem Svitav mají v dohledné době největší naději na klid od tranzitní dopravy Pardubice, Vysoké Mýto, Litomyšl a nyní i Lanškroun.

Vyplývá to z výsledků technicko-ekonomické studie, kterou si nechalo zpracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Klíčovou spojnici I/43 přes město v letním období využívá nejen řada Poláků jako tranzit při cestách k moři. Podle nejnovějších dat ze sčítání dopravy městem denně projede kolem 12 tisíc aut. Pro srovnání: například v nedalekých Svitavách se dopravní intenzity pohybují okolo 15 tisíc projíždějících vozidel.

„Určitě by se městu odlehčilo, kdyby tady obchvat už stál. V týdnu, kdy je špička mezi půldruhou a půlčtvrtou hodinou odpolední, je kruhový objezd většinou zaplněný a městem se projíždí hůř. Navíc máme velkou průmyslovou zónu, kvůli které je tam zejména kamionové dopravy opravdu hodně. Stavbou obchvatu by se doprava ve městě výrazně zlepšila,“ věří starosta Lanškrouna Radim Vetchý.

Odsouhlasená varianta obchvatu Lanškrouna

Ještě donedávna byl toužebně očekávaný obchvat u ledu. ŘSD totiž mělo plán na jeho výstavbu jako součást silnice od Dolní Lipky až po plánovanou dálnici D35 u Mladějova na Moravě. Čtyřicet tři kilometrů dlouhá komunikace by odvedla dopravu mimo Lanškroun, Štíty, Červenou Vodu i Boříkovice. ŘSD však s ohledem na velkou náročnost projektu a nízké intenzity dopravy v pohraničí na přípravě nepokračuje. Stát neobměkčily ani plány polské strany na dostavbu dálnice S8 na česko-polské hranice.

„Na přeložku I/43 Lanškroun – Dolní Lipka a Mladějov–Lanškroun jsme ve fázi zpracování vyhledávacích a technických studií. Dál je to fakticky bez přípravy,“ řekl před nedávnem generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Státu se obchvat vyplatí postavit

ŘSD na základě žádosti lanškrounské radnice nechalo zpracovat alespoň technicko-ekonomickou studii na samotný obchvat města. Na konci roku společnost Sudop Praha odevzdala dokončenou studii přeložky včetně dopravního modelu a ekonomického hodnocení efektivnosti stavby. Že studie dopadla pro Lanškroun dobře, potvrdilo ŘSD.

„K posunu v přípravě stavby došlo na nedávném projednání globálních položek na přípravu staveb, kdy bylo se zástupci ministerstva dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury domluveno, že Ředitelství silnic a dálnic, a to úsek životního prostředí na generálním ředitelství, zahájí práce pro proces EIA (posouzení vlivu stavby na životní prostředí),“ potvrdila první krok k obchvatu Hana Jarolímová, vedoucí úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic ČR v Pardubicích.

Silničáři následně vypracují záměr projektu, termín realizace zatím stanoven není. Projektanti navrhli dvě varianty obchvatu, které se liší jen v detailech.

Pro další přípravu byla vybraná varianta, která má začínat na výjezdu z Rudoltic, město obkrouží z východního směru a končit bude před Albrechticemi. Na přeložce budou tři okružní křižovatky, jedna u Albrechtic, další dvě počítají s napojením na obce Sázava a Žichlínek.

Své rameno s kruhovou křižovatkou bude mít i napojení nedaleko Rudoltic, kde je vyhrazený koridor pro tzv. Západní spojku ve směru na Ústí nad Orlicí.

Silničáři po dostavbě dálnice D35 zvažují také výstavbu nového přivaděče, který by začínal na lanškrounském obchvatu a končil na dálnici u Mladějova. I tato silnice na základě ekonomické analýzy totiž vykazuje pozitivní výsledky.

zpět na článek