Tichý asfalt už není tichý, jihlavskými ulicemi se tak jezdí čtyřicítkou

  14:20
V části Vrchlického ulice v Jihlavě musejí nově řidiči snížit rychlost na čtyřicítku. Opatření, které se týká i kusu ulice S. K. Neumanna, má zmenšit hluk v oblasti Horního Kosova. Zjistilo se totiž, že tamní speciální „tichý“ asfalt už zase tichý není.

Nové značky se objevily v jihlavských ulicích Vrchlického a S. K. Neumanna. | foto: Radek Laudin, MF DNES

Hlukové limity byly v Horním Kosově na hraně už před dvěma lety kvůli masivnímu zvětšování města tímto směrem. Silničáři tam proto před zhruba sedmi lety položili takzvaný tichý asfalt.

Jeho funkčnost už ale skončila. Stal se z něj běžným používáním z hlukového hlediska normální povrch. Protihlukový asfalt stojí více než běžný, současně má ale kratší životnost. Jeho výměna se zatím v této oblasti neplánuje.

„K snížení rychlosti nás vedl zvýšený hluk v této lokalitě. Dopravní značení bylo se souhlasem policie instalováno v srpnu tohoto roku. K snížení rychlosti v jiné části města není zatím důvod,“ uvedl radní Jaroslav Vymazal (ODS), který má na starosti dopravu ve městě.

Přitom jsou v krajské Jihlavě jiné ulice, třeba Jiráskova či Hradební, kde je větší rámus z dopravy než v tomto místě.

V Horním Kosově se v posledních letech hodně staví nové rodinné domy i byty. Vzniká tam v polích celá nová čtvrť. Na Vrchlického ulici i proto přibývá aut mířících směrem k obchvatu, nemocnici, obchodům Möbelix, Uni Hobby a dál do centra.

Buď všude, nebo nikde, lamentují řidiči

Lidé z radnice už ale zaznamenali reakce některých řidičů, že se jim snížení rychlosti nelíbí a hluk se tím podle nich stejně významně nesníží.

„Tak ať dají čtyřicítku na všech sídlištích, když chtějí snížit hluk. Proč jen do dvou ulic? Buď všude, nebo nikde,“ uvedl jeden z řidičů.

Podle radnice a hygieniků má toto řešení smysl. „Je to jeden ze způsobů omezení hluku,“ sdělil Lubomír Dohnal, vedoucí magistrátního odboru dopravy.

Pro tuto část Vrchlického ulice, která je v provozu od roku 2007 a poslední čtyři roky tudy jezdí i trolejbusy, platí nižší hlukové limity. Jejich dodržování souvisí i s možností nové výstavby.

Podle exprimátora Rudolfa Chloupka (ČSSD) stlačení povolené rychlosti asi hluk v oblasti významně nesníží. „Stejně se ale v řadě jihlavských ulic nedá jet rychleji než čtyřicítkou. Týká se to hlavně těch v centru města,“ podotkl. Zároveň si uvědomuje, že se zvýšenou stavební aktivitou v Horním Kosově stoupá i hluková zátěž, což obyvatelům není příjemné.

Snížení rychlosti považuje zastupitel Chloupek za jednoznačně opodstatněné třeba v Křížové ulici, kde se jezdí po kostkách.

Autor: