Když skoro před dvěma lety odpovědělo přes tisíc lidí v anketě, jak má náměstí Přemysla Otakara II. sloužit, jen pět procent uvedlo, že má být důležitou dopravní tepnou. Roky tak funguje, denně jím projede v průměru 4 500 aut, ve špičce 500 za hodinu.
Vedení města proto v pondělí schválilo zlomový dokument. Od dubna či května přestane centrum fungovat jako zkratka pro řidiče ve směru od Sadů na Mánesovu ulici. Na severní straně náměstí, mezi Kanovnickou a Krajinskou, už nebudou parkovat auta a zčásti je tam nahradí stromy a květiny. To jsou dvě nejzásadnější úpravy.
Protože by však řidiči hned začali hledat jinou cestu jádrem města, radnice také otočí jednosměrku u Biskupského gymnázia a ta povede směrem do ulice Karla IV. Nově pak bude jednosměrka v Biskupské ulici mezi Zátkovým nábřežím a Širokou.
Jako doposud má fungovat zásobování a stejně tak se auty do centra dostanou tamní obyvatelé.
Náměstí není kruhový objezd, zní z radnice
Průjezd centrem byl omezený už před více než šesti lety. Opatření však vydrželo jen několik měsíců a pak se po kritice části obyvatel vše vrátilo do původního stavu. S tím už se nyní nepočítá.
Jaké má být hlavní náměstí podle průzkumumísto pro setkávání 81 % |
„Náměstí by nemělo fungovat jako kruhový objezd a centrum nemá být zaneřáděné auty. Bylo tady už několik pokusů o zklidnění a loni jsme měli k dispozici studie společnosti Mott MacDonald, ale tehdy se ještě nepodařilo najít shodu. Až nyní jsme se posunuli ke konkrétním krokům,“ reagoval náměstek primátora Tomáš Bouzek.
On byl tím, kdo v pondělí na jednání rady navrhl ještě zrušení parkování na severní straně. Navíc v další fázi má vedení města uvolnit k parkování stranu náměstí u radnice, a to především pro rezidenty a abonenty. Zůstat má pouze několik míst před radnicí včetně stání pro handicapované. Návrh zpracuje útvar hlavního architekta.
Dlouhodobým a nejhlasitějším propagátorem změn v celém centru je radní a tamní podnikatel Martin Pražák, který výsledek hodnotí jako dobrý kompromis.
„Nyní je důležité, abychom nepodcenili i další etapy proměny, například sjednocení povrchu v historickém jádru. To považuji za hrozně důležité. Nemůže to vypadat, jako nyní třeba v Kanovnické a Krajinské,“ zdůraznil.
Podle něj se prostor může měnit několik dalších let. Výsledkem by měly být plnohodnotné pěší zóny, třeba právě v Krajinské. Na vjezdu budou v silnici vysouvací sloupky, které umožní vjezd jen oprávněným osobám.
Už od Sadů by se kolem katedrály, severní části náměstí, Hroznové, Krajinské, směrem na Piaristické náměstí a Sokolský ostrov a zpět k divadlu táhla velká oblast, kde by měli jasnou přednost pěší.
„Celé to dává smysl, tudy vedou hlavní proudy, kudy chodí lidé. Nejde nám o to, zadusit centrum, ale naopak ho oživit, aby si obyvatelé i turisté mohli prostor naplno užít,“ navázal Pražák.
Náměstek primátora Juraj Thoma zmínil, že severní část náměstí bez aut bude sloužit více jako místo pro výstavy a další kulturně společenské akce. Na celkové úpravy v centru budou muset reagovat a přizpůsobit se jim i pořadatelé akcí, jako jsou třeba adventní či jarní trhy. MHD bude místem i nadále projíždět, stejně tak se tam dostane zásobování.
„Tři roky jsme se dohadovali a konečně máme návrh. Budeme k tomu mít i vysvětlující kampaň,“ upozornil Thoma. V minulosti se mohli obyvatelé k proměně centra vyjádřit například v průzkumu.
Více zeleně, nové lavičky
Přibude také zeleň ve velkých nádobách. Některé tam byly už letos. „Náměstí doplníme o šestnáct velkých kontejnerů se stromy a sedmnáct s květinami,“ upřesnil náměstek primátora Ivo Moravec s tím, že tuto část zaplatí Teplárna České Budějovice. Vše má být umístěné tak, aby to nenarušovalo pohledy na dominanty, jakou jsou Samsonova kašna či Černá věž.
Na náměstí lidem v průzkumu vadídoprava automobilů 82 % Poznámka: Průzkumu z roku 2020 se zúčastnilo přes tisíc lidí. |
Přibudou i nové lavičky. „Hrozné kolostavy, které jsou ve vnitřní části, nahradíme jinými. Odstraníme betonové odpadkové koše, nové budou jen po obvodu,“ sdělil Moravec.
Není vyloučené, že kromě severní a západní strany časem ubudou na náměstí další parkovací místa. S tím počítal i jeden z návrhů ve studii Mott MacDonald. Nedaleko u sportovní haly hodlá navíc město ještě letos postavit parkovací dům pro téměř 500 aut, kde bude stání levnější než přímo na náměstí. Tam nyní stojí půl hodiny 30 korun a dvě hodiny 150 korun, od dubna to bude už 35 a 170 korun.
Část obyvatel úpravy vítá, jiní jsou proti. „Zavřou průjezd městem a všichni budou muset přes často ucpané Sady, takže to bude ještě horší,“ zmínil například jeden z řidičů David Kahoun.