V Písku plánují cyklověž, aby lidé kola nezamykali u značek a laviček

  12:34
Cyklistům v Písku by mohla v budoucnu sloužit k parkování kol nová věž pro 118 bicyklů. Záměr výstavby schválili na svém jednání v polovině listopadu radní města. Teď musí radnice vytipovat lokality vhodné pro její umístění, které jsou v docházkové vzdálenosti od centra.

Cyklověž funguje například v Litoměřicích. Pojme 118 kol, stejnou kapacitu má mít i ta v Písku. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

„V Písku není dostatečná síť stojanů, což vede k tomu, že lidé odstavují svá kola u dopravních značek, laviček či hromosvodů a na dalších místech. Nemají ani možnost schovat kolo pod střechu při špatném počasí,“ vysvětlila místostarostka Petra Trambová.

V letní sezoně do Písku přitom přijíždějí větší skupiny cykloturistů, kteří potřebují kola někam odložit, aby mohli navštívit turistické cíle nebo třeba restaurace. Město tak předpokládá, že objekt nebude sloužit jen místním.

„Bezpečné úložiště kol v blízkosti centra města vítáme i z hlediska cestovního ruchu,“ potvrdila Trambová.

Cyklověž bude samoobslužná, odbavení jednoho kola zabere půl minuty. Výhodou je i to, že si na bicyklu mohou lidé nechat například brašny. Za uložení kola na jeden den by zaplatili pět korun.

Představitelé města navíc uvažují o tom, že by stavba mohla cyklistům sloužit jako bezpečná úschovna pro jejich kola i přes zimu.

„V blízkosti cyklověže se dá umístit také doprovodné příslušenství, například veřejná pumpička či modulární systém nabíjecích boxů pro elektrokola. Střecha věže může být vybavená fotovoltaickými panely, které snižují energetickou potřebu objektu,“ popsala mluvčí města Petra Měšťanová.

Cena 11,4 metru vysoké věže o průměru 8,36 metru by se měla pohybovat kolem 16 milionů korun bez daně. Zástupci města předpokládají, že bude možné zažádat o padesátiprocentní dotaci na zařízení. Aby se o ni však mohlo město ucházet, musí prokázat připravenost projektu a doložit ji nejlépe pravomocným stavebním povolením.

Samotná výstavba pak trvá zhruba 28 týdnů. „Pokud by se nám podařilo získat na projekt dotaci, mohla by věž začít cyklistům sloužit v roce 2023,“ dodala místostarostka Trambová.

Cyklověže již fungují v řadě českých měst. Mají je například v Pardubicích, Přerově, Poděbradech nebo Lysé nad Labem. O její výstavbě uvažovali před několika lety i v Český Budějovicích. Ze záměru však sešlo.

„Dohodli jsme se tak i se Správou železnic, která pro nás měla cyklověž vybudovat. Nakonec našla jiné řešení, které je součástí rekonstrukce železniční stanice České Budějovice,“ vysvětlil náměstek primátora Petr Holický.