Potíže cestujících v Pardubickém kraji nekončí, řidiči odmítli jezdit

  9:32,  aktualizováno  18:58
Na zlepšení autobusové dopravy dnes čekali cestující v Pardubickém kraji marně. Zatímco první den ostrého provozu nevypravila společnost BusLine přibližně sto spojů, v úterý jich zrušila hned 185.

Novému dopravci v Pardubickém kraji hned první pracovní den nevyjela řada spojů. (13. června 2022) | foto: Vojtěch Šprync

Společnost BusLine, která v neděli zahájila svůj desetiletý provoz autobusové dopravy na východě Čech, si na nedostatek řidičů stěžuje hned od začátku. První pracovní den kvůli němu nevypravila 98 spojů, ten následující téměř o sto více. Důvod? Řidiči odmítli jezdit.

Náměstek hejtmana Michal Kortyš řekl, že někteří řidiči, kteří ještě v pondělí pro BusLine jeli, už v úterý nastoupit odmítli. „Vím o dvou řidičích, kteří řekli, že jezdit nebudou,“ uvedl. Kraj chce situaci vyhodnotit ve středu, kdy bude mít přesná data o počtech spojů, které nevyjely.

Podle organizátora dopravy Oredo jich v úterý bylo celkem 185, ve středu nevyjede jen o sedmnáct spojů méně. Potíže se tak již týkají zhruba šesti procent všech spojů v Pardubickém kraji.

„Očekával jsem, že na začátku nějaké problémy budou. Jednáme s malými dopravci, kteří by měli zajistit spoje, pro které společnost BusLine nemá řidiče. Věřím, že začnou jezdit během tohoto týdne,“ uvedl.

Zatímco na západě kraje dopravci obsluhují všechny spoje, na východě je nedostatek řidičů podstatně horší. Může za to více faktorů. Sousedí s Jihomoravským krajem a řidiči tak mají více možností si vybrat zaměstnavatele. Současně je po řidičích velká sháňka kvůli velké výluce na trati Brno – Svitavy.

Řidiče na pomoc nemají ani subdodavatelé

BusLine také nezápasí jen s tím, že nemá dost svých kmenových řidičů, ale odříkají mu pomoc kvůli chybějícím řidičům i subdodavatelé. Ti si přitom na tuto práci mnohdy najímají řidiče z jiných firem. Pro BusLine jezdí například společnost ZDAR, která zároveň zajišťuje linkovou dopravu na Poličsku.

„V pondělí jsme zajistili všechny oběhy, kterých je celkem 38, v úterý pak bohužel jen 36. Důvodem je nedostatek řidičů, respektive to, že jeden z našich smluvních partnerů nedodržel slovo a řidiče domluvené pro naši společnost patrně poskytl na výluku,“ uvedl generální ředitel společnosti ZDAR Richard Latislav.

Dodal, že při zajištění dopravy je nutné dodržovat předpisy, které určují pracovní dobu řidičů. „Proto je možné, že například jeden den řidič obslouží daný turnus, druhý den však musí dodržet potřebný odpočinek,“ uvedl.

Cestující v autobusech v Pardubickém kraji začali jiní dopravci vozit v neděli, všechny vozy mají být klimatizované a nízkopodlažní. K dispozici by mělo být všude připojení k wi-fi i USB nabíjení.

Na Jevíčsku, Litomyšlsku, Lanškrounsku a Orlickoústecku zvítězilo ve výběrovém řízení sdružení firem BusLine LK a BL14, které nabídlo suverénně nejnižší ceny. Přeloučsko bude obsluhovat společnost Umbrella Coach & Buses, Poličsko pak společnost ZDAR. Na Chrudimsku bude i nadále jezdit Arriva Východní Čechy a Holicko zajistí firma Car-Tour.

Autoři: ,