Pardubické letiště v létě nabídne víc spojů ke Středozemnímu moři

  15:48
Pardubické letiště příští rok v létě nabídne pasažérům lety do nových destinací. Chtělo by zároveň investovat do dokončení terminálu Jana Kašpara. Kvůli válce na Ukrajině se letos počet odbavených pasažérů proti minulému roku nezvýší. Hospodaření letiště zůstává i nadále ztrátové.

Letištní terminál Jana Kašpara v Pardubicích. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Šanci zaparkovat zdarma auto u pardubického letiště a odletět na letní dovolenou ke Středozemnímu nebo Černému moři dostane příští rok více lidí. Létat se bude z Pardubic do dvanácti destinací.

Vedení letiště to oznámilo společně s cestovní kanceláří Der Touristik, která z Pardubic přepravila letos kolem dvaceti tisíc lidí.

„Letošní sezona byla pro nás velice úspěšná, a tak bychom chtěli zdvojnásobit kapacity a celkově létat šestnáctkrát týdně do různých dovolenkových destinací, jako je například Turecko, Řecko, Bulharsko, Egypt, Černá Hora či Mallorca,“ uvedl Jiří Jelínek, který vede cestovní kancelář Der Touristik ve střední a východní Evropě.

Podle něj je klíčová poloha pardubického letiště. „Obsazenost letadel byla výborná, vnímáme ekonomickou sílu tohoto regionu a je nám jasné, že pro klienty, kteří bydlí v okolí, představují odlety z Pardubic významnou úsporu času,“ uvedl Jelínek.

Pardubické letiště, které provozuje firma East Bohemian Airport patřící městu a kraji, zatím letos přepravilo 70 tisíc pasažérů. Výsledné číslo za rok 2022 se bude podle ředitele firmy Ivana Čecha blížit údaji z předchozího roku, kdy terminálem prošlo přes osmdesát tisíc cestujících. Předloni kvůli koronavirové pandemii klesl počet pasažérů na 34 238.

Letiště během loňského roku chystalo také nové linky na Ukrajinu, ale z nich z pochopitelných důvodů sešlo. „Bohužel vinou toho, co se stalo na Ukrajině, jsme přišli o čtyři až pět desítek tisíc cestujících,“ řekl Ivan Čech.

Stálicí tak v nabídce letiště zůstává pravidelná linka do španělského Alicante. Jinak musejí čekat pasažéři na letní charterové lety. Vedení letiště to ale chce změnit.

„Máme v plánu nabídku rozšířit buď o velké město, nebo turisticky zajímavou destinaci, kam se dá létat od léta do podzimu. Pracujeme na tom a byl bych rád, aby se to zde příští rok objevilo,“ uvedl Čech.

Město chce zlepšit servis

Letiště zároveň uvažuje o tom, že by nabídlo cestujícím lepší servis. Město společně s krajem sice v roce 2018 dokončily nový moderní terminál, ale z úsporných důvodů se nedostalo na dokončení druhého patra, kam se cestující zatím nedostanou.

„Je to samozřejmě velmi velké sousto, ale nezříkáme se toho. Rádi bychom podnikli kroky k tomu, aby se to všechno dodělalo a abychom nabídli terminál v celé kráse,“ řekl Čech.

Je těžké si vzpomenout, které období bylo pro regionální letiště v Pardubicích naposledy dobré. Společnost tratila na uzemnění letadel Boeing MAX, na opravě ranveje, zásadně pak na pandemii a vzápětí na ni tvrdě dopadla válka na Ukrajině. Peníze a majetek do společnosti proto musí posílat oba akcionáři, ze dvou třetin je to město a zbývající podíl má Pardubický kraj.

Náměstek primátora Pardubic Jan Mazuch (ODS) uvedl, že výsledky hospodaření jsou nyní o padesát procent lepší než loni. To ovšem stále znamená ztrátu. Společnost East Bohemian Airport loni totiž skončila ve ztrátě 27,3 milionu, v roce 2020 ztráta dosáhla dokonce 42,5 milionu korun.

Někdejší tvrzení některých pardubických politiků o tom, že letiště bude mít vyrovnané hospodaření nebo dokonce dokáže zaplatit stavbu nového terminálu, se ukázala být příliš optimistická.

„Rád bych se dožil toho, že jednoho dne budeme v černých číslech, ale bez podpory akcionářů to v nejbližší době nepůjde. Přeprava cestujících sama na sebe v dnešní době nevydělá, žádné mezinárodní regionální letiště se nedostane do černých čísel,“ uvedl Čech.

„Myslím si, že naděje na vyrovnané hospodaření tu stále je. Je tady plán rozvíjet cargo dopravu, což podle mě zajistí stabilnější příjem než osobní doprava,“ uvedl Jan Mazuch.