Oprava brněnské ostudy začala, Zvonařku prosvětlí za sto milionů

  10:42
Po řadě odkladů začala v pondělí v Brně očekávaná rekonstrukce autobusového nádraží Zvonařka. Modernizace za sto milionů bude hotová za rok. Až 18 tisíc cestujících denně pak využije nová nástupiště i odjezdovou halu.

Vizualizace přibližující, jak by mělo v budoucnu vypadat autobusové nádraží Zvonařka v Brně. | foto: Chybik + Kristof Architects & Urban Designers

Touto dobou se už měli cestující procházet po zrekonstruovaném a výrazně prosvětleném autobusovém nádraží Zvonařka, které čtenáři v anketě MF DNES v minulosti zařadili mezi největší ostudy Brna. Jenže majitel nádraží, společnost ČSAD Brno holding, musel kvůli dlouhému čekání na dotaci i neúspěchu s výběrovým řízením opravu několikrát posouvat.

Modernizace tak začala až toto pondělí. „Doufejme, že vše dopadne, jak je nyní v plánu. Na konci roku 2020 by mělo být hotovo,“ okomentoval stomilionovou investici Antonín Grund z ČSAD Brno holding.

Práce na Zvonařce mohli cestující zaznamenat na vlastní oči hned v pondělí. Ve směru od Vaňkovky bylo čtvrté nástupiště z devíti uzavřené. Podle vedoucího provozu Jiřího Večeři zvolili pro začátek nejméně vytížený peron, z něhož odjíždí nepravidelné linky a mezinárodní spoje na Ukrajinu či do Moldavska. „Tyto autobusy máme přeložené na třetí nástupiště,“ přiblížil.

Postupně se dělníci přesunou od jednoho nástupiště k dalšímu. Rekonstrukce by proto asi 18 tisíc cestujících denně, kteří nádražím projdou, neměla výrazně zasáhnout. „Nejhorší to bude u posledních dvou nástupišť, odkud odjíždí regionální linky,“ podotkl Večeřa.

Pracovat budou, dokud jim to teploty dovolí

V první fázi dělníci vyčistí a nalakují střechu nádraží, kvůli níž mají lidé Zvonařku nyní spojenou s potemnělým, špinavým a nepříjemným prostředím, kde se nikdo nechce zdržovat.

Podle stavbyvedoucího Lukáše Širůčka nejdříve sundají nefunkční elektrozařízení, například rozhlas. „Musíme také vyměnit některé zkorodované plechy,“ uvedl.

Fotogalerie

Následně začnou silným proudem vody čistit ocelovou konstrukci a pak na ni nanášet bílou barvu, která nádraží výrazně prosvětlí. „Kdybychom začali v září, jak to vypadalo, určitě máme už tři čtvrtiny střechy hotové. Pracovat však budeme i teď, dokud nám to počasí dovolí,“ prohlásil stavbyvedoucí.

Teploty podle něj mohou klesnout maximálně na pět až osm stupňů Celsia. Pokud spadnou níž, barva už správně nezaschne. „Ke střeše patří i betonové prefabrikáty, které také vyčistíme,“ řekl Širůček, jenž nedokázal odhadnout, kolik práce zvládnou ještě letos. Na jedno nástupiště nicméně potřebují jeden až dva týdny.

Malováním střechy rozsáhlé úpravy nekončí. Několikanásobně se navýší i počet světel. Většina těch stávajících dnes svou funkci příliš neplní. Navíc se záře bude odrážet od bílé barvy zastřešení, čímž Zvonařka ještě více prokoukne.

Odjezdovou halu přesunou k Vaňkovce

Na tuto etapu rekonstrukce má začátkem příštího roku navázat druhá, spočívající především v úpravách nástupištních ostrůvků a výstavbě nové odjezdové haly. „Výběrové řízení bylo v pátek předběžně uzavřeno, otevřeli jsme obálky, ale ještě je tam odvolací lhůta, takže se k tomu zatím raději nebudeme vyjadřovat. Musíme vyčkat,“ poznamenal Grund.

Brněnská Zvonařka

Rekonstrukci brněnské Zvonařky, která cestujícím autobusy slouží od roku 1978, oznámil majitel už před dvěma lety na podzim.

Od té doby se ale vlekla žádost o dotaci i výběrové řízení, s opravou za více než 100 milionů korun se proto začalo až nyní. Hotovo má být do konce roku 2020.

Cílem je nádraží prosvětlit a cestujícím zpříjemnit orientaci, vznikne proto také nová odjezdová hala.

Zvonařkou ve všední den projede 820 spojů, které využije zhruba 18 tisíc lidí. Oprava ale provoz výrazně nezasáhne. Uzavřené bude vždy jen jedno nástupiště.

Nicméně podle plánu halu přemístí z východní části u ulice Plotní na severní stranu naproti Vaňkovce, kde vyroste na místě stánků, které místu na kráse také nepřidávají. Spoluautor návrhu, brněnský architekt Ondřej Chybík, věří, že se Zvonařka více otevře a nebude kvůli obchůdkům odříznutá od okolního světa. Napříč přes všechny perony vznikne také nová cesta.

„Když kdokoliv přijde do nové haly, ocitne se na ose nádraží a díky novému orientačnímu systému bude okamžitě vědět, kam má jít,“ přiblížil s tím, že i cedule u jednotlivých zastávek už mají odpovídat standardu 21. století.

Před novou halou by podle Grunda měla časem vzniknout nová zastávka MHD, stejně tak další bude po dokončení oprav Plotní u stávající odjezdové budovy. I proto ji chtějí upravit. „Tím tady vznikne skutečný dopravní uzel,“ řekl Grund.

Autor: