Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dvojče trojské lávky stojí v Nymburku, na radnici volají vyděšení lidé

  11:56,  aktualizováno  14:08
Lávku zcela totožné konstrukce a od téhož projektanta, který nakreslil zřícenou lávku v pražské Troji, mají i v Nymburce. Každý den po ní přejdou stovky lidí. Od rána volají na radnici, jestli se mají bát. Starosta uklidňuje, že situace není kritická. Přivolal statika a další experty, město zatím lávku zavírat nehodlá.

„Lidé se nás ptají, jestli se mají bát. Situace však u nás není tak kritická jako v Praze. Zásadní rozdíl je, že naše lávka nebyla pod vodou a nebyl o ni během povodní zaseknutý kontejner s odpadem, jako o tu pražskou. Poškození bylo mnohem horší,“ sdělil iDNES.cz starosta Nymburku Pavel Fojtík.

Ani nymburská lávka, kterou stejně jako tu zřícenou v pražské Troji nakreslil projektant Jiří Stráský, však není v ideálním stavu. Slouží totožnou dobu, od roku 1984, a město plánovalo její rekonstrukci. Má už zpracovanou i projektovou dokumentaci, sanaci však experti zatím nepovažovali za akutní.

Úřady: Lávka nebyla v havarijním stavu, Praha dává do oprav mostů stamiliony

„Podle informací od projektantů firmy Pontex, kteří zpracovávali návrh rekonstrukce, lávka v žádném případě není v tak špatném stavu jako byla lávka v Troji, doporučují však co nejdůkladněji prověřit skutečný stav. Situace budeme chtít znát co nejrychleji, abychom uklidnili veřejnost,“ doplnil starosta.

Město zatím lávku neuzavře, napřed chce znát názory expertů. „Počítali jsme s tím, že po rekonstrukci ještě bude několik let sloužit. Jednáme se statikem, oslovili jsme soudního znalce i projektanty Pontextu,“ vyjmenoval Fojtík.

„Ať na výměnu lávek přispěje stát“

Už před několika měsíci si vedení města pohrávalo s návrhem, že by lávku zcela odstranilo a vyměnilo za nový most pro cyklisty. Ti totiž na současnou spojnici nemohou, protože je příliš úzká a na jedné straně navíc poměrně strmá, vlivem čehož nezřídka padají i chodci.

Zřícená lávka v Troji

„Na hlavní cyklostezce kolem řeky Labe chybí bezbariérový přechod přes řeku, přitom cyklistická trasa Nymburk – Poděbrady je pomalu nejfrekventovanější v Čechách. V důsledku této krizové situace bychom se mohli pokusit věc urychlit,“ podotkl starosta.

Pokud by vše šlo bez problémů, nový most by podle něj mohl stát v roce 2019. Vše však závisí na tom, zda se městu podaří sehnat finance na stavbu i z jiných zdrojů. 

„S komplexním řešením situace by podle mě mohl pomoci stát. Třeba ministerstvo pro místní rozvoj by mohlo přispět na výměnu všech lávek této konstrukce v zemi,“ zauvažoval Fojtík.

Zda by použití podobného plošného opatření bylo důvodné, musejí experti teprve prověřit. Společnost Pontex má do pátku vydat obecný pokyn, jak s ohledem na možná rizika u podobných konstrukcí postupovat. Vyhodnotí, zda jsou v obavy důvodné a jak rychle je případně nutné konat.

„Teď nebudu předjímat, jaký bude výsledek. Lze říct jen to, že půjde o vyjádření ke dvěma podobným lávkám, které jsme kontrolovali, a to k lávce v Nymburku a ještě jedné v Čechách,“ sdělil iDNES.cz technický ředitel společnosti Milan Kalný.

Polohu druhé prověřované lávky upřesnit odmítl. „Bylo by to zbytečné vyvolávání paniky. Lávek tohoto typu je po republice více, ale k ostatním se vyjadřovat nemůžeme, protože jsme je neviděli,“ doplnil.