Lidem chodily na mobil jízdenky, které neobjednali. Peníze dostanou zpět

  15:58
Systém, který v Ústí nad Labem posílá na mobily SMS jízdenky na MHD, v sobotu posílal a zaúčtoval i doklady, které si nikdo neobjednal. Některým lidem přišlo na mobil dokonce i několik zpráv a výše stržených peněz se vyšplhala na stovky korun. Odpovědná firma říká, že šlo o technickou chybu a peníze vrátí.

Ilustrační snímek. | foto: Metro.cz

„Tak mi právě přišlo 5 SMS po 80 Kč, že jsem koupil jízdenku MHD v Ústí. Co na tom, že jsem právě ve Švýcarsku,“ napsal například na svém facebookovém profilu Pavel Kosatecký.

Systém SMS Jízdenka provozuje pro dopravní podnik posledních deset let pražská společnost Globdata. 

„Při nasazování nového softwaru došlo k tomu, že se testovací systém napojil nedopatřením do fungujícího systému a odesílal zprávy na čísla z aktivní databáze. Byla to technická chyba, nikoli záměr,“ vysvětlil Tomáš Sazima, mediální zástupce společnosti Globdata. 

Ta systém SMS jízdenek provozuje, například i v Praze, Liberci či Plzni. S podobným problémem se prý setkala poprvé. „Chyba v rozesílání nevyžádaných SMS jízdenek se dotkla jen Ústí nad Labem,“ podotkl Sazima.

Firma problém odhalila za několik minut

Problém odhalila firma během několika minut, přesto systém stihl odeslat testovací SMS jízdenky. Celkový počet těch nevyžádaných ale společnost zjistí až v průběhu tohoto týdne, kdy systém oddělí chybně zaslané SMS jízdenky od reálně objednaných. 

„Významně zasažených čísel, to znamená těch, na něž odešlo přes 20 SMS, je čtrnáct. Na další čísla pak odešly maximálně jednotky zpráv,“ potvrdil zástupce společnosti.

Už během neděle firma dojednávala s mobilními operátory vrácení neoprávněně stržených peněz. „Uživatele zasažené více než 20 SMS zprávami postupně osobně kontaktujeme a nabízíme jim finanční kompenzaci. Zatím se z jejich strany setkáváme s pochopením,“ podotkl Sazima.

„Globdata přijala hned při zjištění chyby opatření, aby se problém už nemohl opakovat. Bereme to i jako poučení do budoucna, aby při dalším testování nebo upgradu systému k něčemu podobnému nedošlo. V současné chvíli se primárně soustředíme na rychlou nápravu,“ uzavřel.

Nepříjemnost řeší i dopravní podnik

Od soboty řeší nepříjemnost s provozovatelem systému a i se svými zákazníky také ústecký dopravní podnik. 

„Lidé se během soboty postupně obraceli na náš dispečink a spousta z nich to řešila i přes naše facebookové stránky. Do konce tohoto týdne by měli všichni postižení zákazníci své peníze dostat zpět. Těm, co mají kredit se opětovně navýší a těm, co mají paušál, nebude částka stržená,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Jana Dvořáková.

Všechny chybně rozeslané zpoplatněné SMS jízdenky byly celodenní za 80 korun nebo zlevněné za 40 korun.

Běžný provoz systému SMS Jízdenka i přes vzniklé potíže fungoval v sobotu standardním způsobem a chyba při testování neměla vliv na platnost skutečně objednaných SMS jízdenek.