Zlínský kraj ukončil monopol Českých drah, část zakázky získala Arriva

  20:26
Po více než dvouhodinové diskusi zastupitelé Zlínského kraje v pondělí v podvečer rozhodli o tom, že po regionálních tratích bude kromě Českých drah jezdit poprvé i soukromý dopravce, konkrétně společnost Arriva. Nasmlouvané vlaky mají ročně celkem najezdit o 1,3 milionu kilometrů více než dosud, což bude kraj stát až o 300 milionů korun více.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Právě to vadilo některým zastupitelům s tím, že se obávali, že to kraj finančně neutáhne, protože chce během pár let začít stavět novou nemocnici.

„Navýšení je takové proto, že chceme od letošního prosince zavést integrovaný dopravní systém, který bude řešit i návaznost mezi vlakovou a autobusovou dopravou. Při tak malém objemu kilometrů, které kraj teď objednává, by to bylo zcela nemožné,“ argumentoval náměstek hejtmana přes dopravu za KDU-ČSL Pavel Botek.

Podle lidoveckého hejtmana Jiřího Čunka by Zlínský kraj zaplatil kvůli zvyšujícím se mzdám i vstupním nákladům o 140 milionů více, i kdyby vlaky nejezdily častěji a větší trasy.

„My ale chceme lidi, kteří stále stojí v autech v zácpách, dostat do veřejné dopravy,“ řekl Čunek.

ČSSD navrhovala, ať se připraví výběrové řízení, které by mělo jediného vítěze s tím, že by se prodloužila stávající smlouva s Českými drahami, jež mají do konce letošního roku ve Zlínském kraji na regionálních tratích monopol.

„Upřednostňujeme model uceleného souboru, který obsluhuje jeden dopravce, jako je tomu ve většině krajů,“ řekla zastupitelka za ČSSD Milena Kovaříková. Tento návrh ale neprošel.

Soutěžené regionální tratě ve Zlínském kraji jsou nakonec rozdělené na tři celky, z nichž dva připadnou Českým drahám, jeden (nejdelší z nich) Arrivě. O čtvrtém celku se rozhodne později.

Autor: