Zlínský kraj uspěl ve sporu o autobusy, nejdřív ale nasadí dočasné dopravce

  10:03
Antimonopolní úřad napodruhé posvětil výběr autobusových dopravců pro Zlínský kraj, verdikt ale ještě není pravomocný. Od prosince tak dopravu v oblasti zajistí dočasní dopravci. Zčásti i firma BusLine, která tendr napadla.
Ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Když letos v dubnu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil veřejnou soutěž na autobusové dopravce ve Zlínském kraji, naboural tím plány vedení kraje, které muselo hledat záložní řešení, aby měl kdo vozit cestující. Smlouvy s dopravci mu totiž končí v půlce letošního prosince.

Důvodem zrušení byla údajná pochybení v podmínkách tendru, který byl podle společnosti BusLine, jež námitky podala, diskriminační.

Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj ale po rozkladu kraje nejprve původní rozhodnutí zrušil a úřad teď návrh firmy rovnou zamítl. Zatím je to však nepravomocně.

„Úřad v první instanci nepřisvědčil námitkám společnosti BusLine a neshledal důvody pro uložení nápravného opatření. A to zejména na základě právního názoru obsaženého v rozhodnutí předsedy úřadu, který řekl, jakým způsobem věc posuzovat,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Jinými slovy to znamená, že původní údajná pochybení kraje neplatí a veřejná soutěž zřejmě byla bez závad, i když společnost BusLine podala rozklad a případ tak ještě není uzavřený.

„Říkáme od začátku, že jsme nic nezanedbali a nedopustili jsme se ničeho netransparentního. Antimonopolní úřad teď argumenty kraje uznal. Ale pokračujeme dál, protože firma BusLine podala rozklad,“ sdělil náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek.

Na Zlínsku, Valašskomeziříčsku a Vsetínsku pojede ČSAD Vsetín

Pokud bude nakonec soutěž uznána jako bezchybná, Zlínský kraj může dát k podpisu smlouvy dopravcům, kteří z ní vzešli. Bude to pro něho však malá útěcha, protože už musel uzavřít dočasné dohody na dva roky s vybranými společnostmi, které v nouzové situaci napřímo oslovil.

Na Zlínsku, Vsetínsku a Valašskomeziříčsku tak bude zatím jezdit společnost ČSAD Vsetín patřící miliardáři Zdeňku Zemkovi, která v původním výběrovém řízení neuspěla, ačkoli dnes se stará o polovinu dopravy v kraji.

Část služeb na Vsetínsku a Zlínsku pro ni bude dodavatelsky zajišťovat právě společnost BusLine.

„Oproti dosavadnímu stavu nám přibyly dopravní výkony a vedle toho nám přirozenou fluktuací odcházejí řidiči do starobního důchodu a noví mladí se příliš nehrnou,“ vysvětlil mluvčí ČSAD Vsetín Miroslav Slaný.

„Protože hrozí nedostatek řidičů, domluvili jsme se s BusLine, že nám dodají formou subdodávky řidiče z jejich regionu. Trochu nás zaskočili tím, že pořádají nábor řidičů v našem regionu, čímž nám vlastně konkurují,“ doplnil.

BusLine poskytne ČSAD Vsetín dvacet autobusů i s šoféry. Další subdodavatelskou firmou je Housacar, která je součástí Zemkova dopravního holdingu. V zadávacích podmínkách kraje byla dána dopravcům možnost, aby si v každé oblasti zajistili 30 procent výkonů prostřednictvím subdodavatele. V oblasti Zlín to bylo až 50 procent.

„V zadání jsme možnost subdodávek umožnili. Není to nic proti ničemu. Na druhou stranu je s velkým otazníkem, proč si ČSAD Vsetín vybralo právě BusLine ze severních Čech, když je kolem spousta jiných dopravců,“ podivil se Botek.

„Nabízíme subdodávku všem dopravcům ve všech krajích. Subdodávka je běžnou záležitostí, pro kraj je důležité zajistit dopravní obslužnost. Nábor řidičů realizují všichni dopravci plošně, protože řidičů je nedostatek,“ reagovala mluvčí BusLine Nikola Bradíková.

S rozhodnutím ÚOHS se podle ní firma neztotožňuje, proto podala rozklad.

Na základě dočasného výběru kraje Kroměřížsko obslouží Krodos Bus, Uherskohradišťsko ČSAD Uherské Hradiště, Valašskokloboucko Arriva Morava. Novinkou je, že jízdné určí Zlínský kraj, jemuž také půjdou tržby.

Antimonopolní úřad nejprve označil za chybu ve výběrovém řízení třeba to, že kraj umožnil dopravcům využít tutéž referenční veřejnou zakázku ve více částech zadávacího řízení, ale najeté kilometry směli použít pouze jednou.

Pochybením měla být také skutečnost, že Zlínský kraj po dopravcích chtěl odbavování prostřednictvím systému Kordis, jenž funguje v sousedním Jihomoravském kraji. V zakázce však napsal, že odbavovací technika tohoto systému není jejím předmětem.

Autor: