Zlín dokončuje páteřní trasu, cyklisté se dočkají i podjezdů pod mosty

  7:40
Ve Zlíně začala stavba důležitého úseku cyklostezky podél řeky Dřevnice na Tyršově nábřeží a Výletní ulici. Radnice usiluje o plynulé propojení s Otrokovicemi a Vizovicemi.

Jeden z cyklopodjezdů vznikne ve zlínské části Cigánov poblíž fotbalového stadionu. | foto: Google Street View

Kilometr a půl dlouhá část cyklostezky povede po ulici Výletní a po Tyršově nábřeží kolem obchodního centra Čepkov a fotbalového stadionu. Za mostem na Cigánově se napojí na stávající úsek vedoucí po Fügnerově nábřeží až k nemocnici.

Jde o mimořádně důležitou část, která se plánuje už několik let. Stavbaři se do ní pustili před pár týdny.

„Cyklostezka povede částečně po stezkách se společným provozem chodců a cyklistů, částečně ve vozovce zklidněné komunikace a částečně po novostavbách samostatných komunikací,“ popsal zlínský radní pro oblast dopravy Michal Čížek.

Stavebně nejnáročnější úseky zavedou trasu pod mosty, po nichž jezdí s vysokou frekvencí auta. „Bude se jednat o mimoúrovňové řešení cyklostezky, kdy vzniknou podjezdy pod mosty v části Cigánov a u nákupního centra Čepkov,“ doplnil Čížek.

Toto řešení radnice zvolila kvůli nebezpečnému křížení cyklistů s automobilovou dopravou. Protože trasa zasahuje do koryta Dřevnice, vyrostou podél ní opěrné stěny.

Stavba tohoto úseku vyjde radnici na 50 milionů. „Hlavní stavební práce by měly být dokončeny do konce roku 2019. Celkový termín dokončení je poté plánován na červen 2020,“ upřesnila Nikola Jurigová z odboru dopravy.

Jakmile bude tento úsek hotový, bude to znamenat, že se cyklisté dostanou bezpečně z Otrokovic až ke krajské nemocnici. Stále sice bude chybět úsek vedoucí podél řeky od obchodu Lidl směrem do Prštného, ale ten lze v současnosti objet areálem Rybníky po ulici Cyklistická.

Stále chybí cyklistické propojení centra a Jižních Svahů

Zlín se tak přiblíží dlouho proklamovanému cíli: souvislé trase Otrokovice–Zlín–Vizovice. Kromě drobného přerušení v Lužkovicích se Zlín bude ještě muset vypořádat s chybějící stezkou podél krajské nemocnice.

 „Ve směru na Vizovice a Slušovice jde o klíčový úsek. Dokud není jasno, zda se bude nemocnice stěhovat a jaké tedy budou dopravní nároky na tuto lokalitu, není hospodárné zde zahajovat stavbu,“ upozornil Lukáš Fabián z tiskového oddělení radnice.

Zlínu se loni podařilo dotáhnout trasu Příluky–Lůžkovice–Klečůvka, která dovede cyklisty až po most u železniční stanice v Lípě. Z Lípy by brzy mohlo přibýt pokračování na Zádveřice-Rakovou.

Problém však představuje překonání takzvané slušovické dálnice, tedy čtyřproudové cesty z Lípy do Slušovic. Řeší se i další pokračování do Vizovic, které komplikují nevykoupené pozemky.

Zlínu se zatím také nepodařilo dotáhnout cyklistické propojení Jižních Svahů s centrem. Město přitom ví, kudy chce trasu vést.

„Stezka by z ulice Výletní navázala od Baťovy vily směrem nahoru k Teplu Zlín. Bohužel se kvůli terénu a sklonu bude jednat o technicky a tedy i finančně náročnou stavbu, na kterou nelze získat dotaci,“ sdělil Fabián.

Město navíc aktuálně vede jednání se zahraničními vlastníky pozemku, který v trase leží.

V Kroměříži vázne cyklostezka na Rataje i Postoupky

Cyklostezky připravují i další velká města ve Zlínském kraji. Vsetín ještě letos začne za osm milionů stavět první etapu cyklostezky Rokytenka. Ta v budoucnu spojí Vsetín, Lhotu a Liptál.

V Uherském Hradišti se momentálně pracuje na projektech úseků, které by měly v příštích letech cyklodopravu ve městě výrazně vylepšit. Chybí například ještě postavit krátké úseky na trase, která propojuje souměstí Staré Město, Uherské Hradiště a Kunovice.

„Například část z Rybáren do Starého Města. Tu bude možné řešit společně s výstavbou zastávky MHD v Rybárnách a přes silnici I/55. Jde i o kolizní úsek stezky na tř. M. Malinovského mezi zaslepenou částí ulice 28. října a ulicí Solná cesta,“ vyjmenoval mluvčí hradišťské radnice Jan Pášma.

Projektuje se podle něj i Cyklotrasa Mojmír propojující železniční most s ulicí J. E. Purkyně a následně podjezdem pod tratí a cyklopruhy v ulici Jiřího z Poděbrad. Připravená už je stezka z městské části Sady na sídliště Východ, ale město se tu zatím nedohodlo s vlastníky pozemků.

Kroměříž v minulosti usilovala o propojení s místní částí Postoupky a blízkou obcí Rataje. Zatím však obě stavby váznou.

Ve směru na Postoupky jednali zástupci města o možné stavbě podjezdu železnice se Správou železniční dopravní cesty. Momentálně je však stavební řízení zastaveno a čeká se na rozhodnutí vedení města o tom, zda, kdy a v jaké formě bude stavba pokračovat.

Komplikace jsou i ve směru na Rataje. „Někdejší cyklokoordinátor radnice konstatoval, že stavební akci nelze realizovat bez vypořádání s jednou majitelkou pozemku, se kterou se však na prodeji či pronájmu zmíněného pozemku nedohodl. Příprava akce proto byla zastavena,“ informoval mluvčí radnice Jan Vondrášek s tím, že město hledá další možnosti, jak cyklostezku, která by propojila Kroměříž a Rataje, realizovat.

Nové cyklopodjezdy mají vzniknout pod mosty v části Cigánov u fotbalového stadionu (modrá značka) a u nákupního centra Čepkov (červená).

Nové cyklopodjezdy mají vzniknout pod mosty v části Cigánov u fotbalového stadionu (modrá značka) a u nákupního centra Čepkov (červená).

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz