Upravený Zetor vozí na střeše lahve s plynem, šetří tak peníze i ovzduší

  10:20
Před pavilonem C brněnského výstaviště se mezi nablýskanými moderními stroji na veletrhu Techagro „vyjímá“ prastarý traktor s nástavbou na střeše. Navzdory vizáži je speciální. Jezdí totiž na naftu i zemní plyn.

Vědci z Výzkumného ústavu zemědělské techniky spojili své vědomosti s praxí zemědělců z družstva Pooslaví v Nové Vsi na Brněnsku. Testují, jak díky unikátní technologii duálního paliva z půlky nahradit naftu právě zemním plynem.

Traktor naučili jezdit na bioplyn, provoz bude levnější než na naftu

Jedná se o alternativu, která dokáže šetřit náklady na provoz v zemědělství a navíc vypouštět méně emisí do vzduchu.

Zkušební testování zvládl 20 let starý traktor značky Zetor. „Kdyby se při přestavování na duální palivo něco poškodilo, naši technici ho umí spravit. Vyhovoval i z dalšího důvodu – výzkumníci potřebovali stroj, který bude často jezdit. Náš Zetor používáme při krmení dobytka, takže jezdí každý den,“ popisuje Lukáš Jurečka, ředitel zemědělského družstva v Nové Vsi.

Červenému Zetoru přidělali technici „korunu“. Jedná se o nástavbu na střeše kabiny, kde je uloženo pět natlakovaných lahví se zemním plynem.

Natlačení plynu trvá stejně jako tankování

„Do traktoru jsme instalovali čidla, která snímají tlak v potrubí od turba, otáčky a teplotu spalin. Na základě zpracovaných údajů ovládá řídicí plynová jednotka vstřikovací ventily přepouštějící plyn do sání motoru v prostoru před turbodmychadlem,“ vysvětluje profesor Petr Jevič z Výzkumného ústavu zemědělské techniky. Tento systém na duální palivo přitom nevyžaduje žádné úpravy na konstrukci motoru.

Zároveň vybudovali v družstvu kompresorovou stanici, aby mohli prázdné plynové lahve snadno znovu naplnit. Natlačení plynu trvá zhruba stejně jako běžné tankování.

Ze stanice mohou odebírat zemní plyn také auta se spalovacími motory, které jsou předělané na zemní plyn. „Díky této stanici jsme pořídili také služební auta na zemní plyn a máme nižší výdaje na jejich provoz,“ pochvaluje si Jurečka.

Výzkumníci během testování potvrdili, že duální palivový systém může nahradit polovinu spotřeby nafty. Novoveský traktor Zetor má denní spotřebu 80 litrů nafty. Zemní plyn, který je stlačený v lahvích na střeše traktoru, dokáže nahradit až 40 litrů nafty.

Ale i zde jsou limity v používání. „Například pro traktory, které mají spotřebu stovky litrů nafty denně, tento systém není použitelný, protože nemají takový prostor na umístění plynových lahví,“ uzavírá Jurečka.