VIDEO: Nejdelším železničním tunelem v zemi už jezdí vlaky s cestujícími

  8:06
Nejdelší železniční tunel v České republice začíná sloužit veřejnosti na třetím železničním koridoru z Plzně do Prahy. Ve čtvrtek jím začaly jako první jezdit nákladní vlaky, aby obrousily kolejnice. Dnes už jím projíždí soupravy s cestujícími.

První osobní vlak, který tunelem projel dnes v 8.20 hodin, směřoval z Rokycan do Plzně. Historický okamžik sledovalo přímo u tunelu několik nadšenců do železnic, kteří si událost natáčeli a fotografovali.

Ve čtvrtek začaly jižním tubusem nejdříve jezdit nákladní vlaky. Projelo jich téměř dvacet. Ejpovický tunel je dlouhý 4 150 metrů  a tvoří ho dva jednokolejné tubusy vedle sebe.

Severním tubusem začnou jezdit vlaky v prvních prosincových dnech. Od 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, budou jezdit vlaky oběma tubusy bez omezení.

„Vlaky s cestujícími budou zatím skrz tunel jezdit rychlostí padesát kilometrů za hodinu. Dnes se bude jezdit pouze ve směru Plzeň - Praha, od soboty i opačným směrem,“ uvedla Radka Pistoriusová ze Správy železniční dopravní cesty.

Tunel vede pod vrchy Homolka a Chlum. Razicí stroj dlouhý 120 metrů, vážící 1800 tun s průměrem razicí hlavy téměř 10 metrů, se do portálové stěny u Kyšic poprvé zakousl 3. února roku 2015.

Podle původního plánu měla razicí hlava dokončit první z tubusů v listopadu téhož roku. Ale kvůli nesourodým horninám a velkému množství podzemní vody se první etapa ražby pod Homolkou protáhla. Prorážka jižního tubusu se tak uskutečnila až v červnu 2016.

Pak technici razicí hlavu rozebrali, auty převezli zpět do Kyšic. Zbytek stroje protáhli do Kyšic už hotovým tubusem. Tam zařízení opět sestavili a v závěru září zahájili ražbu druhého tubusu. Tu dokončili loni v říjnu.

Zajímavostí použité metody bylo, že stroj po vyražení každých dvou metrů tunelu zastavil a sám vyskládal prstenec z betonových profilů. Ty tvoří definitivní stěnu tunelového tubusu.

Nejdelší železniční tunel v Česku je pod vrchem Chlum na okraji Plzně v oblouku. Při ražbě měli tuneláři nad sebou nejvíce 81 metrů horniny pod vrchem Chlum, naopak nejnižší vrstva byla pouhých sedm metrů.

To nastalo v závěrečné třetině prací, když nad nimi byla Hlavní ulice do Bukovce. Komplikací navíc bylo to, že po dobu ražby musel být na silnici zachovaný provoz včetně autobusů.

MAPA: Ejpovický tunel

Nejdelší železniční tunel v Česku byl tématem Rozstřelu 14.11.2018:

Oproti původní trati z Plzně přes Chrást do Rokycan budou rychlíky využívající tunel potřebovat na jízdu mezi Plzní a Rokycany 11 minut. Dnes je to skoro dvojnásobek. Nová koridorová trať s tunelem bude o šest kilometrů kratší než ta původní.

Náklady na vybudování koridoru mezi Rokycany a Plzní přesáhnou pět miliard korun.

V současné době je mezi Prahou a Chebem přestavěný na železniční koridor úsek z Berouna na plzeňské hlavní vlakové nádraží, od mostů přes řeku Radbuzu na plzeňské Jižní předměstí a ze Skvrňan až do Chebu.

Autor: