VIDEO: Trať z Plzně do Chrástu mizí, stroj vytrhává koleje i s pražci

  16:10
Železniční spojení na staré pražské trati mezi Plzní a Chrástem už neexistuje. Po 156 letech tady postupně mizí koleje. Speciální stroj dokáže během pěti minut vytrhnout dvacet metrů dlouhý blok kolejí i s pražci. Původní trať nahradila železnice, která vede i přes nový ejpovický tunel.

Před dvěma týdny začaly jezdit vlaky jižním tubusem čtyřkilometrového tunelu mezi Plzní a Kyšicemi na přeložce trati z Plzně do Rokycan.

Kvůli napojování severního tubusu museli stavbaři vytrhat původní koleje u plzeňské části Doubravka, aby trať mohli napojit i do severního tubusu. Tím začnou jezdit nákladní vlaky 7. prosince, cestující se poprvé svezou od 9. prosince. 

Původní stará pražská trať už téměř neexistuje. Pracovníci specializované firmy dokážou během pěti minut vytrhnout z kamenného lože dvacet metrů dlouhý blok kolejí i s pražci a celý jej naloží na vozíky, které odtahuje lokomotiva.

Likvidace staré trati pokračuje velice rychle. Princip je takový, že nákladní auto couvající po štěrku tlačí speciální jeřáb s železničním podvozkem, který ještě jede po kolejích.

Ty jsou dopředu přeřezané po dvacetimetrových úsecích. Jakmile se kolejová část jeřábu dostane za přeřezané kolejnice, řidič v autě dostane pokyn a zastaví.

Z mostové konstrukce se nad koleje snesou tři úchyty, které dělníci upevní na obou stranách ke kolejnicím. Stroj má takovou sílu, že celé kolejové pole i s pražci lehce vytáhne z kamení do vzduchu a pak téměř neslyšně přesouvá na podvozky, které stojí na kolejích před strojem.

Jakmile je spustí, dělníci kolejové pole odpojí a prázdný mechanismus se přesouvá zpět směrem k nákladnímu autu. Jeho řidič začne couvat, když dostane signál od operátora, zastaví, a proces vytrhávání kolejí se opakuje.

Fotogalerie

Když jsou na vozících naskládaná tři až čtyři kolejová pole, dělníci je připojí ke speciálnímu vlaku, který po dokončení práce náklad odveze. Vše nasvědčuje tomu, že při tomto tempu do konce roku nezůstanou mezi Doubravkou a Chrástem žádné koleje.

Uvolněné kolejiště by se výhledově mělo proměnit v šestikilometrovou cyklostezku, plzeňští zastupitelé vizi podpořili. Když bude mít asfaltový povrch, stane se vyhledávaným cílem i pro jezdce na kolečkových bruslích.

Podle zastánců projektu by jednoduše přivedla i rodiny s dětmi na kolech do rekreační oblasti Zábělá po širokém pásu s minimálním převýšením. V sousedním Bavorsku je přeměna zrušené trati na cyklostezku celkem běžným jevem.

Jednou z podmínek vybudování stezky je převod vlastnictví zrušené trati ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na město Plzeň.

„Zatím se o tom vedou debaty,“ uvedl ředitel Správy veřejného statku města Plzně Milan Sterly. Ve hře je směna pozemků mezi městem a SŽDC, protože správce železnice bude potřebovat další pozemky při plánované přestavbě nádraží Plzeň–Koterov.

Jízda nejdelším železničním tunelem v Česku (16. listopadu 2018)

Autor: