Video: Stavbaři prorážejí v budoucím nejdelším tunelu nouzové chodby mezi tubusy

  19:30
Stavbaři, kteří u Plzně budují více než čtyři kilometry dlouhý železniční tunel, nedávno začali prorážet také spojovací průchody mezi tubusy. Zatím pracují obvyklým způsobem, ale přímo pod vrchem Chlum budou muset horninu odstřelit.

Zatímco jižní tubus tunelu už je proražený od loňského června a stavbaři v něm betonují podklad pro koleje, ražba severního tubusu ještě pokračuje.

Razicí štít Viktorie, který postupuje rychlostí zhruba tři centimetry za minutu, má před sebou ještě asi kilometr a půl dlouhou cestu.

To ale nebrání stavbařům, aby už začali z jižního tubusu prorážet bezpečnostní prostupy mezi oběma tunelovými rourami.

Bude jich celkem osm a první právě vzniká necelý půl kilometru od kyšického portálu.

„Zatímco při ražbě železničního tubusu používáme jeden stroj, na propojky jich potřebujeme několik. Je to klasická metoda ražby. Laicky řečeno, musíme horninu vybagrovat. Až budou tvrdé materiály pod Chlumem, tam budeme muset horninu navrtat a odstřelit. V propojkách se nejprve dělá ze stříkaného betonu dočasné ostění. Když je vše proraženo, použije se forma, vše se vyztuží a vyplní betonem,“ popsal vedoucí týmu razičů Štefan Ivor.

Potvrdil, že jeho tým chce letos severní tubus kompletně prorazit z Kyšic až na okraj Plzně za vrch Chlum. Z pověrčivosti ale nechtěl hovořit o termínech.

V posledním kilometru severního tubusu se železniční trať stočí do oblouku. Právě tato část vede skrz vrch Chlum, který kdysi býval sopkou. Tamní podzemí je z tvrdých spilitů, zatímco ve zbytku trasy převládají měkčí břidlice a jíly.

„Jeden z kritických momentů máme pár dnů za sebou. Předminulý víkend se Viktorie dostala až za silnici spojující Plzeň a Chrást. Bylo to rizikové, protože tu nebylo možné zastavit provoz. Proto je tam nyní doprava svedena do jednoho jízdního pruhu. Nad tunelem je pouze dvanáct metrů nadloží,“ podotkl Štefan Ivor.

Ražba severního tubusu

I lidé, kteří se pohybují na povrchu, teď mohou vidět, kde se štít pohybuje. Na poli mezi Zábělou a Bukovcem jsou natažené červeno-bílé pásky vymezující plochu, pod níž se v hloubce více než jedenácti metrů horninou prokousává razicí hlava. Prostor, na nějž kvůli bezpečnosti nikdo nesmí vstupovat, hlídá jeden ze stavbařů.

Za pár dnů se štít bude pohybovat už pod ulicí K Úvozu, o několik týdnů později pod Hlavní. Obě vedou do Bukovce.

„Hlavní ulice je z geologického hlediska složitější, než bylo ražení pod Zábělskou. Tam bude nadloží ještě slabší, bude nad námi jen asi osm metrů, navíc jsou v něm inženýrské sítě. Protože musí být zachovaná průjezdnost i pro autobusy, vybudujeme pro dopravu na silnici provizorní ocelový most,“ vysvětlil Štefan Ivor.

Nejdelší železniční tunel v republice vyjde na necelé dvě miliardy korun. Pro každý směr vznikne jeden tubus dlouhý 4 150 metrů. První vlaky by měly tunelem projet v závěru příštího roku. Po zprovoznění zkrátí cestu na koridorové trati mezi Plzní a Rokycany až o devět minut.

Autor: