Zájem o tratě na jihu Čech mají jen České dráhy, kraj jejich nabídku nechce

  9:32
Otázka, jaký dopravce bude vozit cestující na motorových a elektrifikovaných tratích na jihu Čech, zůstává otevřená. Rada kraje minulý týden zrušila oba tendry v hodnotě více než 10 miliard korun.

Do tendru se přihlásily jen České dráhy. | foto: České dráhy

Cesta ke klimatizovaným vlakům s připojením k internetu a moderním dvouvozovým soupravám na jihočeských kolejích se komplikuje.

Do dvou samostatných tendrů na provoz motorových a elektrifikovaných tratí na nadcházejících 15 let v celkové hodnotě přesahující 10,7 miliardy korun se Jihočeskému kraji přihlásily v obou případech jen České dráhy. A jejich nabídka je pro hejtmanství neakceptovatelná.

„Rada kraje zrušila oba tendry. Důvodem je vysoká cena, kterou České dráhy za provoz těchto tratí v dalších letech požadují,“ řekla hejtmanka Ivana Stráská.

Motorové tratě, které jsou ve hře, jsou hlavně na Písecku, Strakonicku a Táborsku. Soupravy na nich najezdí přes 1,9 milionu kilometrů ročně a celkový objem zakázky na 15 let v období od nových jízdních řádů v prosinci 2019 až do konce roku 2034 je 3,5 miliardy korun.

Více než sedmimiliardový tendr se týká tratí napříč prakticky celými jižními Čechami. Kraj do tohoto souboru už zahrnul i úsek Veselí nad Lužnicí - České Velenice, u něhož počítá s elektrifikací do roku 2025. Na těchto tratích najedou vlaky ročně 3,6 milionu kilometrů.

Zrušené tendry

Motorové tratě
předpokládaná hodnota zakázky: 3,5 miliardy korun
Číčenice – Horažďovice předměstí
Písek město – Protivín
Nepomuk – Blatná
Březnice – Písek
Tábor – Ražice
Březnice – Strakonice
Tábor – Pacov

Elektrifikované tratě
předpokládaná hodnota zakázky: 7,2 miliardy korun
ČB – Horažďovice předměstí
Protivín – Písek Rybník – Lipno nad Vltavou
ČB – Horní Dvořiště
ČB – Č. Velenice
Ražice – Písek
ČB – Tábor
Veselí nad Lužnicí – Žirovnice

„Současná cena za vlakový kilometr je 114,90 koruny. České dráhy nyní navrhují cenu o 80 až 90 procent vyšší. U elektrické trakce je to nad 200 korun za vlakový kilometr. To je cena, kterou nejsme schopni akceptovat,“ upřesnil krajský radní Antonín Krák, který má na starosti veřejné zakázky.

O uhrazení provozu dopravcům na regionálních tratích se dělí kraj se státem. Stát jim hradí necelou třetinu, zbytek musí doplatit kraj.

„České dráhy splnily podmínky tendru, akorát cena je nepřiměřená, i z hlediska ekonomických možností kraje,“ popsal Ivan Študlar, dopravní konzultant společnosti Jikord, která koordinuje veřejnou dopravu v Jihočeském kraji.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského si však takovou cenu vynutily vysoké nároky hejtmanství.

„V případě obou tendrů v Jihočeském kraji jsme připravili velmi kvalitní nabídky, které ve všech parametrech odrážejí vysoké nároky zadavatele. Skutečnost, že se do tendru nepřihlásili žádní soukromí dopravci navzdory svým proklamacím o zájmu o tyto soutěže, ukazuje, že parametry obou tendrů byly tak náročné, že je může splnit jen velká a silná společnost, jako jsou například České dráhy,“ sdělil Šťáhlavský.

Kraj si v podmínkách těchto veřejných zakázek vymiňuje, aby dopravce postupně garantoval klimatizované vozy, ale třeba i wi-fi připojení a další služby na všech spojích. Nové patnáctileté smlouvy na provoz vlaků v motorové a elektrické trakci na jihu Čech mají začít platit od prosince 2019.

Poté, co rada kraje oba tendry zrušila, musí připravit specialisté na dopravu návrh, jak se s novou situací vypořádat. „Variant je několik. Například znovu vyhlásit tendr za upravených podmínek, možnost přímého zadání na čtyři nebo na deset let, nebo rozdělit soubor na menší celky,“ naznačil Študlar.

Hejtmanství může počítat s tím, že České dráhy, které nyní zajišťují provoz na těchto tratích, se budou o tyto zakázky ucházet i nadále.

„Navzdory zrušení těchto tendrů jsou České dráhy připraveny jednat stejně jako v ostatních krajích o desetileté smlouvě po roce 2019 například formou přímého zadání,“ potvrdil Šťáhlavský.

Připomněl, že stejně se postupuje v Rakousku, kde jsou pro jednotlivé spolkové země uzavírány kontrakty na dopravní obslužnost formou přímých zadání přímo s národním dopravcem ÖBB nejméně na 10 let.

Další železniční dopravci nyní vyčkávají, s jakým postupem Jihočeský kraj přijde. „V tuto chvíli nemůžeme říct, že by nás to nezajímalo nebo že to vylučujeme. Kdyby nás kraj oslovil, budeme se muset podívat, o jaké podmínky půjde,“ podotkl mluvčí Arrivy Roman Herden.

Zatím jediným dopravcem mimo České dráhy, který jezdí na jihočeských kolejích, je GW Train Regio. Obsluhuje soubor šumavských tratí, který zahrnuje České Budějovice - Černý Kříž, Číčenice - Nové Údolí a Strakonice - Volary.