Nové zastávky mají přilákat cestující do vlaků, v kraji vzniknou dvě

  9:02
Dvě nové železniční zastávky má v plánu zřídit Správa železniční dopravní cesty v Karlovarském kraji. Chce tak více přiblížit železnici lidem.

Železniční zastávka Cheb - Skalka vznikla kvůli první přeshraniční krajinné výstavě. Už je v provozu dvanáct let. | foto: Martin Stolař, MAFRA

S novou železniční zastávkou se počítá ve Velkém Luhu na Chebsku, další vznikne u karlovarské sportovní haly. V plánu navíc není ani rušení některé ze současných stanic.

V případě Velkého Luhu se nejedná o stavbu zcela nové zastávky, ale přesun té stávající blíže k centru obce. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) je už hotová projektová příprava a v roce 2019 se cestující dočkají nové zastávky.

„Zastávka Karlovy Vary aréna bude stát v blízkosti KV Areny, Haly míčových sportů a bazénového centra,“ uvedla Radka Pistoriusová, mluvčí SŽDC. Podle ní se začala už v listopadu letošního roku připravovat projektová dokumentace, se samotnou výstavbou se počítá v letech 2020 až 2021.

SŽDC nemá v plánu žádnou ze železničních zastávek v regionu rušit, plán výstavby je ale zklamáním pro obyvatele Šabiny a Dasnic na Sokolovsku. Obě obce leží nedaleko od železniční trati Cheb – Karlovy Vary – Ústí nad Labem.

Nové železniční zastávky

  • V minulosti vzniklo v Karlovarském kraji několik nových zastávek. Pomezí nad Ohří, Cheb - Skalka, Františkovy Lázně - Aquaforum nebo Krásný Jez - zastávka.
  • Největší zájem cestujících je o Františkovy Lázně - Aquaforum.
  • Podle údajů Českých drah tady v létě nastoupí přibližně 2 350 a vystoupí 3 900 cestujících. Mimo letní sezonu je ale zastávka stále využívaná. Měsíčně ji využije zhruba 3 600 cestujících.

V Šabině zastávka vůbec není a v Dasnicích je poměrně daleko od centra obce. Přitom právě v Šabině se mělo už před lety stavět. Několik let byla dokonce zastávka uvedena v jízdních řádech s poznámkou – platná od vyhlášení. „Výstavbu zastávky Šabina zatím nepřipravujeme,“ potvrdila mluvčí SŽDC.

„Stále máme zájem na tom, aby tady u nás železniční zastávka vznikla,“ potvrdil starosta Šabiny František Pešek.

Šabina doplatila na to, že se v minulosti SŽDC zaměřila hlavně na výstavbu nových tratí. Nyní se ale zájem obrací zase k výstavbě nových zastávek. Trať z Chebu do Karlových Varů se má modernizovat, a to je šance, aby nová zastávka konečně vznikla. Stát by měla proti lávce pro pěší, která vede přes Ohři.

Podle starosty se o zastávce poprvé začalo mluvit v letech 2002 a 2003. „Později, někdy v letech 2007 až 2010, to ale celé utichlo. Až teď se znovu začíná jednat,“ poznamenal starosta.

Obec se v roce 2007 dokonce rozhodla zakoupit pozemek, po kterém by vedla cesta k nové zastávce a zavázala se i k vybudování veřejného osvětlení.

Zatím musí lidé ze Šabiny chodit na vlak do sousedních Dasnic. Jenže to je půlhodinová cesta pěšky, která vede lesem. Lidé tak raději jezdí autobusy. V letních měsících je Šabina oblíbenou zastávkou vodáků a vzhledem k tomu, že k Ohři je to od železniční trati kousek, řada z nich by začala vlaky využívat.

Lidé to budou mít blíž

Na chystanou rekonstrukci železniční trati se těší ale také v sousedních Dasnicích. Zastávku tady sice mají, leží ale poměrně daleko od centra obce. „Je to tak čtvrt hodiny chůze,“ odhadla dasnická starostka Gabriela Turnerová.

Zároveň s opravami trati by se měla nástupiště přeusnout blíže k obci. Na tom nejbližším místě ale nemohou být umístěné vzhledem k místním geologickým poměrům.

„Nástupiště ve směru do Chebu by ale mělo být o kus blíž k obci. Cestu pěšky to zkrátí asi o pět minut,“ poznamenala starostka.

V Dasnicích navíc počítají s tím, že v případě posunutí zastávky budou muset postavit novou přístupovou komunikaci a zajistit její osvětlení. Přes železniční trať se pak lidé dostanou po nové lávce.

Autor: