Roudnickou výstavu pomáhaly sestavovat partnerky slavných umělců

  15:56
Netradiční výstavu prací slavných výtvarníků Zbyňka Sekala, Otakara Slavíka a Zdeňka Sýkory otevřela Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem. Díla tří nedávno zesnulých umělců přibližuje pohledem, jakým se na výtvarníky dívaly jejich životní partnerky.

Jak to vidí ženy - Výstavu děl Zdeňka Sýkory, Zbyňka Sekala a Otakara Slavíka sestavily jejich životní partnerky. Plastika Malý kámen (Mauthausen) od Sekala. | foto: Hana Hamplová, Oto Palán

„Autorka výstavy Duňa Slavíková požádala o spolupráci své dvě přítelkyně, Lenku Sýkorovou a Christine Sekalovou. Expozici pojaly jako své individuální zamyšlení, které by mohlo diváka vést k hlubšímu pochopení vystavených děl,“ uvedla kurátorka Alena Potůčková.

Lounský rodák malíř Zdeněk Sýkora, jehož práce jsou v mnoha sbírkách moderního světového umění, patřil k průkopníkům využití počítače při přípravě výtvarného díla.

V umělé inteligenci viděl příležitost, jak nově prozkoumat vlastnosti základních výtvarných prostředků, jakými jsou barva a tvar. Na výstavě je zastoupen dvěma stěžejními díly reprezentujícími tento přístup.

Dílo Zbyňka Sekala v sobě odráží odkaz nelehkého života válkou a totalitou narušeného dvacátého století. V osmnácti letech prošel vězením v terezínské Malé pevnosti a tři roky byl v Mauthausenu.

Po okupaci 1968 emigroval do Německa a později se usadil ve Vídni, kde žil až do konce života.

 „V cizí zemi introvertního umělce podpořila jeho citlivá partnerka Christine. V intimním výběru Sekalových děl se soustřeďuje jak na důležité biografické aspekty umělcovy osobnosti, tak i na dialog vzájemného vztahu,“ přibližuje další část výstavy Potůčková.

Okupace v srpnu 1968 se podepsala i na životě Otakara Slavíka. Jeden z nejvýznamnějších koloristů v českém výtvarném umění po mnoha perzekucích a podpisu Charty 77 nakonec také emigroval do Rakouska. V tvorbě byl pro něj primární proces malby, ne výsledek.

Často se proto vracel ke starším obrazům, které podroboval urputným a někdy i zničujícím zásahům. „Malíř, který vede nekompromisní zápas s obrazem, je stržen samotným procesem malby a vstupuje do ní se vší fyzickou naléhavostí,“ říká o něm Potůčková.

Výstava nazvaná Vdovy S / Sekal / Slavík / Sýkora začala ve čtvrtek vernisáží, kterou doprovodila Schubertova Sonáta a moll v podání klavíristy Jana Bartoše. K vidění bude do 11. února, otevřeno je denně mimo pondělí od 10 do 17 hodin.