Sedm přejezdů v kraji bude bezpečnějších. Dostanou závory

  12:16
Správa železniční dopravní cesty letos doplní závory na čtyřech tratích v Jihočeském kraji. Úpravy vyjdou na 57 milionů korun. Mezi nejrizikovější přejezdy patří ty, kde není pevná překážka.

Na přejezdu u Střelských Hoštic závory byly. Traktor na něm zůstal stát a krátce poté se rozblikala výstražná světla. Řidič vystoupil, pak se přiřítil rychlík. | foto: HZS Jihočeského kraje

Na konci minulého týdne havaroval ve Vrcovicích na Písecku řidič octavie, když vjel na přejezd v době, kdy tudy projížděl motorový vlak ze směru od Ražic. Padesátiletý muž z osobního auta si odnesl ze střetu jen lehká zranění.

Relativně dobře dopadla i únorová nehoda traktoru s rychlíkem u Střelských Hoštic na Strakonicku. Řidič traktoru vjel na koleje a na namrzlé vozovce se pak nedokázal rozjet. Dva cestující z rychlíku utrpěli lehká zranění.

Nebezpečné železniční přejezdy v kraji

Nehody v letech 1995-2017
Jindřichův Hradec – ul. U Dolního
Skrýchova bez závor, 8 nehod
Dobešice (okr. Písek)
bez závor, 7 nehod
Horní Poříčí (okr. Strakonice)
bez závor, 6 nehod
Jindřichův Hradec – ul. 9. května
bez závor, 5 nehod
Kamenný Újezd – ul. Plavnická
bez závor, 5 nehod

Kde letos přibudou závory
- trať Strakonice - Volary
(24 milionů) 
 Strunkovice nad Volyňkou 
 Vimperk (ul. Pasovská) 
  Lenora (okr. Prachatice)
- trať Březnice - Strakonice
(18 milionů) 
 Blatná (ul. Plzeňská) 
 Sedlice (ul. Husova) 
 Sedlice (ul. Palackého)
- trať Blatná - Nepomuk
(15 milionů)
 
 Tchořovice (okr. Strakonice)
- trať Horní Cerekev - Tábor
(9 milionů)
 
Obrataň (kraj Vysočina)

Zdroj: SŽDC

V obou případech měli účastníci štěstí. Ročně však na přejezdech kvůli střetům s vlakem umře na jihu Čech v průměru deset lidí. Podle statistik Drážní inspekce si vyžádaly takové nehody 10 lidských životů v roce 2015, 14 mrtvých bylo o rok později a loni o život přišlo šest lidí. V roce 2017 docházelo celorepublikově k úmrtí při každém pátém střetu s vlakovou soupravou.

Správa železniční dopravní cesty chce letos do zabezpečení přejezdů investovat v celé zemi 814 milionů korun. V Jihočeském kraji plánuje doplnit závory na sedmi přejezdech, což by mělo státní organizaci stát 57 milionů korun.

Závory přibudou na tratích Strakonice - Volary, Březnice - Strakonice a Blatná - Nepomuk. Nově i na trati Horní Cerekev - Tábor v Obratani na Vysočině.

Ze seznamu jihočeských železničních přejezdů, kde dochází k více nehodám, jednoznačně vyplývá, že nejvíc střetů se stává tam, kde nejsou žádné závory.

Jak ovšem podotkl mluvčí SŽDC Marek Illiaš, ani pevná překážka někdy nepředstavuje bariéru.

„Řidiči závory buď objíždějí, nadzvedávají, nebo na přejezd vjíždějí v době, kdy svítí červené výstražné světlo. Navíc na každý přejezd upozorňuje hned trojice dopravních značek, a to ve vzdálenosti 240, 160 a 80 metrů. Mnozí řidiči vjíždějí na přejezd hned, jak se závory teprve začínají zvedat. Neuvědomují si přitom, že rozhodující je vždy světelné výstražné zařízení, kterým je nutné se řídit. Může se totiž lehce stát, že z druhé strany bude přijíždět jiný vlak a padající závory auto uvězní,“ uvedl Illiaš.

Loni přibyly závory celkem na šedesáti přejezdech v Česku. SŽDC však hledá i jiná řešení, jak zvýšit bezpečnost. Dlouhodobě například testuje detektory překážek, které včas rozpoznají přítomnost auta na přejezdu, v kraji však zatím nic takového není.

V jižních Čechách je celkem 909 přejezdů, z toho 463 je zabezpečeno jen výstražnými kříži bez světel. Světelných přejezdů je 323, závorami je opatřeno jen 77 přejezdů.

„Samozřejmě 99,9 procenta nehod na přejezdech zaviní řidiči auta. Většinou za tím stojí nepozornost, jen malé procento vyloženě riskuje a řekne si, že to stihne. V Jihočeském kraji je štěstí, že tu máme hlavní železniční koridor jen mezi Českými Budějovicemi a Prahou, jinak tu vlaky nejezdí tak vysokou rychlostí,“ poznamenal šéf jihočeských dopravních policistů Lubomír Veselý.

Z jeho zkušenosti dopravní policisté na Českobudějovicku nejčastěji řeší střety v Rožnově nebo v Plavské ulici směrem na Roudné. „Rizikové jsou z našeho pohledu přejezdy na silnici I/20 na Strakonicku nebo jsou časté střety také v Kaplici nádraží,“ vyjmenoval Veselý.

SŽDC zrušilo za posledních pět let 29 železničních přejezdů na Českobudějovicku a Strakonicku, které byly velmi málo využívané.

„Pokusy o jejich rušení jsou za současné právní úpravy až na výjimky neproveditelné. Téměř vždy se najde někdo, kdo v přípravném řízení podá nesouhlas. Ať už se jedná o místní samosprávy, nebo i občany, kteří například přejezd využívají při své cestě na chatu dvakrát ročně a na další přejezd by měli zajížďku jeden kilometr,“ doplnil Illiaš.