Starostovi ostravského obvodu vadí zastávky na znamení. Žádá jejich zrušení

  7:56
Starosta Ostravy-Staré Bělé Mojmír Krejčíček se ještě nesmířil s tím, že šest z 11 zastávek na území obvodu funguje v režimu „na znamení“ a dopravní podnik chce od 10. prosince rozšířit jejich počet na sedm.
Autobusová zastávka

(ilustrační snímek) | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Znamení k výstupu či nástupu pak budou muset cestující nově dávat také na zastávce Bělský les, kde zastavují městské autobusové linky 26 a 59. Staví tam také regionální linky 373, 376, 378, 641, 664, těch se ale změna režimu netýká, protože je neprovozuje Dopravní podnik Ostrava (DPO).

„Nesouhlasíme s tím. Naši občané si stěžují, že kolikrát přejeli, i když stiskli tlačítko Stop,“ popisuje Mojmír Křejčíček. „Trváme na zrušení zastávek na znamení v našem obvodě. Napsali jsme magistrátu už několik písemných žádostí o změnu, ale zatím to nebylo nic platné. Je to pořád dokola. Přesto asi napíšu další žádost,“ doplnil starosta.

Ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák přiznává, že starostův postoj zná. „Neshodneme se. Pan Krejčíček jako jediný ze všech starostů 23 městských obvodů trvá na svém a já už ho nehodlám přesvědčovat, ani nevidím důvod, aby měl výjimku,“ říká Semerák.

Sytém funguje, tvrdí radní

Podotkl, že když Ostrava se zaváděním zastávek na znamení začínala, protestovali i starostové jiných obvodů, například Slezské Ostravy. „Ale když se přesvědčili, že systém funguje, nemají námitky. Díky tomu totiž cestující jedou rychleji, dopravce ušetří, protože autobusy nemusí zbytečně brzdit a rozjíždět se tam, kde nikdo není, a navíc je tak městská doprava ekologičtější,“ líčí Semerák s tím, že v Evropě včetně českých regionálních tratí už jsou právě proto běžné i vlakové zastávky na znamení.

DPO zavedl na zkoušku prvních 15 zastávek na znamení už před dvěma lety. Loni zvýšil jejich počet na 124. Letos v červenci jich přidal 80 a v neděli přibude dalších 22.

Celkem by jich tak mělo být 226, ale čtyři se vrátily k běžnému režimu, takže od 10. prosince bude fungovat 222 zastávek na znamení, a to v okrajových částech Ostravy i okolních obcích, kam zajíždí dopravní podnik. Většinou jde o zastávky autobusů, ale zčásti i trolejbusů.

Jaké máte zkušenosti se zastávkami na znamení?

Vážení čtenáři, jaký je váš názor na to, že Dopravní podnik Ostrava na území města i v okolí rozšiřuje počet zastávek na znamení? Vyhovuje vám to, nebo jste proti? Jaké jsou vaše zkušenosti z praxe? Pište na adresu: redova@mfdnes.cz.

Novinka se dotkne především lidí, kteří cestují autobusovou linkou 21 z Ostravy do Vratimova. Na její trase totiž přibude celkem pět zastávek na znamení: Horní Datyně škola, U Paneláků, Důlňák, Na Roli a Společenský dům. To platí i pro autobusovou linku číslo 23, která jezdí do Rychvaldu. Také na její trase přibude pět zastávek na znamení: Mlékárenská, Návrší, Podlesí, Přejezd a Rychvald transformátor.

Čtyři zastávky na znamení přibudou na území Slezské Ostravy: Areál OZO, Hrušovské mosty, U Dvora a Žižkova. Změnu pocítí cestující autobusovými linkami 21, 49, 81 a trolejbusovými linkami 103, 105, 113.

Trojice zastávek na znamení přibude v Ludgeřovicích: Chovatelská, Vrablovec střed a Vrablovec transformátor. Na první z nich staví linka 56, na dalších dvou linka 67.

Dvě nové zastávky na znamení budou také v Ostravě-Vítkovicích: Štramberská a U Chladičů. Na první staví linky 57 a 59, na druhé jen 57.

Oprávněných stížností je podle dopravce minimum

Další změna se týká zastávky Splavní v Ostravě-Porubě, kde staví linka 58. Poslední změnu uvidí lidé na zastávce Beta v Ostravě-Hrabové, kde staví linky 27, 39 a 77.

Podle mluvčí DPO Karolíny Ryckové fungují zastávky na znamení bez problémů. „Od března jsme obdrželi od cestujících přes 2 600 nejrůznějších stížností, většinou na výluky. Pouze 17 se ale týkalo zastávek na znamení a jen pět jsme vyhodnotili jako oprávněné, a to jedna byla ještě sporná,“ říká mluvčí.

Neoprávněně si lidé podle ní stěžovali na to, že autobus nezastavil, když nestáli na zastávce u označníku, nebo ve voze stiskli příliš pozdě tlačítko Stop. „Pravidla jsou taková, že lidé musí stát venku u označníku, aby byli vidět, a ve voze musí stisknout tlačítko Stop v dostatečném předstihu před zastávkou tak, aby řidič mohl zastavit bezpečně,“ vysvětluje Rycková. „Jen v pěti případech řidiči přiznali chybu a řekli, že si nevšimli rozsvíceného pokynu k zastavení, nebo přehlédli člověka na zastávce,“ dodala mluvčí.

Jste pro zavádění zastávek na znamení?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 15. prosince 2017. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 236
Ne
Ne 92