Obyvatelé Hrdějovic odmítají stavbu devíti hal, obec se obává žaloby

  9:56
Před osmi lety přišla nizozemská společnost CTP Invest s projektem výstavby zóny obchodu a služeb v malé obci Hrdějovice u Českých Budějovic. Místní se teď ale zalekli velikosti projektu a odmítají ho.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Dost rušné bylo minulý týden jednání zastupitelů Hrdějovic. Chystaná stavba obřího logistického centra přivedla na obecní úřad desítky lidí. Někteří se ani do místnosti nevešli a postávali na chodbě.

Je projekt v souladu s územním plánem? Kdo z obecního úřadu ho podporuje? Jaká je vůbec možnost investora, jímž je nadnárodní společnost CTP Invest, se od záměru odklonit?

Pod palbou otázek a kritiky se ocitli hlavně starosta Jiří Krupička (nezávislý) a jeho zástupkyně Hana Rehanslová (nezávislá). Starostu nakonec nejvíc rozzlobilo, že o něm kolují fámy o jeho osobním zájmu na stavbě. „Říká se, že jsem úplatný. Mám chuť to zabalit,“ pronesl emotivně na závěr debaty.

Samotná diskuse se točila hlavně kolem plánu, jak se stavbě devíti velkokapacitních hal na 16 hektarech plochy bránit. Někteří lidé kritizovali pasivitu vedení obce vůči investorovi.

„Podle mě je hrdějovické zastupitelstvo v této věci od počátku málo aktivní. Sám mám zkušenost, že zastavit nepohodlný projekt jde, nedávno se mi to u nás podařilo, “ namítl starosta sousedního Borku Jaroslav Novák (BEZPP).

Naopak místostarostka Hrdějovic Rehanslová se bránila tvrzením, že záměr už je ve fázi, kdy by jeho odmítnutí vyvolalo žaloby kvůli zmařené investici. „Okolním obcím ani městu České Budějovice, které projekt odmítají, nic takového nehrozí. Všechno je na nás. Oslovili jsme právníky, kteří nás varovali před tímto rizikem,“ míní Rehanslová.

Počátek problémů je v roce 2010

Většina polemiky v průběhu jednání se točila kolem vysvětlení, jaké stavby příslušná část územního plánu připouští. Zastupitelé totiž převedli lokalitu s loukami na území s možností výstavby občanského a komerčního vybavení.

Jsou občanským vybavením třeba sportoviště, školy nebo obchody a služby? Jasno nepřinesl ani rozbor, o který nedávno požádala obec odbor územního plánování českobudějovického magistrátu. Jestli projekt firmy CTP Invest takový nárok splňuje, úředníci nenapsali.

Zóna obchodu a služeb

Devět nájemních hal. Největší dvě na ploše 2,7 a 1,8 hektaru. Parkoviště s kapacitou 450 míst. V halách mají být prodejny nábytku, elektra a sportovních potřeb. Skladovací a montážní haly mají sloužit pro kompletování dílů do automobilů. K areálu povede chodník a cyklostezka. Rozloha celého areálu bude 15,9 hektaru. Předpokládané dokončení do roku 2020. Takový byl plán. Nyní investor, za kterým je nizozemská společnost CTP Invest, požádal o předčasné ukončení řízení EIA, a přípravu stavby tak prakticky zastavil.

Podle některých diskutujících se obec dostala na okraj pasti už v roce 2010, kdy se záměr CTP Invest objevil. V roce 2014 začala změna územního plánu, kterou schválili všichni zastupitelé, a výkupy příslušných pozemků investorem. Převody pozemků několika desítek místních majitelů skončily v roce 2016.

Mohutnost projektu nakonec některé politiky zaskočila. „Od začátku jsme se měli ptát, co areál obyvatelům přinese pozitivního. Investor argumentuje pracovními místy. Přitom ani tady ani v Českých Budějovicích žádná nepotřebujeme,“ podotkl na jednání zastupitel Jan Samohýl (BEZPP), který měl nejvíc připomínek.

Samotná debata některé zastupitele názorově rozdělila. Atmosféru zahušťovala vidina blízkých komunálních voleb. Nakonec všichni včetně starosty souhlasili s tím, že obec bude postupovat v souladu se sousedy Borkem a Úsilným včetně Českých Budějovic. Budou společně klást investorovi podmínky v řízeních vedoucím k stavebnímu povolení. „Budeme například požadovat, aby se v halách nepracovalo s použitými náhradními díly,“ poznamenal starosta Krupička.

Budějovice jsou proti stavbě

Podle zastupitele Samohýla zatím není jasné, jak se investor vzhledem k odporu veřejnosti zachová. Samohýl byl přitom jedním z komunálních politiků, kteří se začátkem týdne na budějovické radnici setkali se zástupcem investora.

„Jsme proti stavbě. Už kvůli dopravnímu zatížení, protože areál má být napojen na kruhovou křižovatku na Pražské. Zástupce investora se na schůzce nevyjádřil, že by od projektu ustoupil. Také my využijeme možnost připomínek ve stavebním řízení,“ uvedl českobudějovický primátor Jiří Svoboda (ANO).

Diskusi na hrdějovickém úřadě opouštěli lidé s částečnými rozpaky. Někteří se zklamáním, že nebyl vyslyšen jejich požadavek na referendum nebo na najmutí nezávislého znalce, který posoudí kritéria v územním plánu. Otázkou také je, jak si investor poradí se zrušením příslušné části územního plánu, který po jeho průzkumu navrhl minulý týden krajský úřad kvůli nepřesnostem. Průzkum se týkal právě dopravního napojení na Pražskou třídu.

Někteří hrdějovičtí zastupitelé proto navrhují zapojit do řešení problému i město Budějovice. Mělo by být aktivnější v tlaku na realizaci Severní tangenty.

Tato plánovaná silnice má vést jižně od Hrdějovic a propojit budoucí dálniční obchvat s výpadovkou na Plzeň. Vyřešila by obsluhu logistického centra. Podle českobudějovického primátora Svobody je ale tato cesta záležitostí kraje a město s ní nemá nic společného.