Stamiliony pro BusLine v České Lípě bude zkoumat antimonopolní úřad

  6:26
Způsob výběru dopravce v České Lípě bude zkoumat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Zakázka, kterou radnice uzavřela v první den komunálních voleb, totiž vykazuje známky manipulace, aby mohl vyhrát jen předem určený uchazeč.

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Lánský, MAFRA

Transparency International (TI) podalo spolu se spolkem Oživení společný podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„Těžko se hledá legitimní důvod, proč bylo nutné schválit už tak problematickou zakázku v tak šibeničním termínu, o náhlém navýšení ceny ani nemluvě. Místo řešení přináší tento krok jen další komplikace pro zodpovědné zajištění dopravce,“ hodnotí aktuální vývoj analytik TI Milan Eibl.

Co dále na zakázce kritizují? Její kritéria prý byla diskriminační a zvýhodnila jejího vítěze BusLine. Zadávací podmínky byly stanoveny v rozporu se zásadou rovného zacházení a zákazu diskriminace ve smyslu § 6 odst. 1 zákona o zadávání veřejných zakázek.

V podmínkách třeba bylo, že uchazeč o zakázku musí předložit jmenný seznam řidičů nebo že musí jednou ročně zajistit den s historickými autobusy. To přesně nahrává BusLine.

O tom, že zakázka mohla být diskriminační, svědčí i počty přihlášených firem do tendru. Nabídku podaly jen dvě společnosti: BusLineMAD Česká Lípa a společnost TD Bus. Vlastníkem druhé jmenované firmy ovšem byl až do 25. července 2018 Jakub Vyskočil, majitel holdingu BusLine.

Spolek Oživení se domnívá, že rada jednala protizákonně

„Lze tedy oprávněně pochybovat o tom, že šlo o opravdu konkurenční nabídku,“ píše TI ve svém zdůvodnění.

Spolek Oživení navíc zjistil, že rada města, která v den voleb zakázku přiklepla, patrně jednala protizákonně. Existuje totiž interní směrnice města, podle níž musí u veřejných zakázek na služby, kdy celková hodnota přesáhne 10 milionů korun a celková doba plnění přesáhne volební období 2014 až 2018, rozhodovat zastupitelstvo.

„Pokud si vyhradilo zastupitelstvo schvalování zakázek v určitém finančním objemu, navíc v případě, že doba plnění bude přesahovat volební období, tak z toho vyvozuji, že zastupitelstvo chtělo mít kontrolu nad zakázkami, které už aktuální zastupitelstvo nebude s to ohlídat. Jedná se o zakázky, které mohou citelně zadlužit město do budoucna a znepříjemnit startovní pozici budoucímu vedení města,“ doplňuje právník Marek Zelenka z Oživení.

Kvůli tomu spolek podal podnět na ministerstvo vnitra k výkonu dozoru nad výkonem samostatné působnosti města Česká Lípa. Ministerstvo jako dozorový orgán nyní musí říct, zda smlouvu rada města opravdu mohla schválit.

Z kroků Transparency International a Oživení mají nově zvolení zastupitelé radost. Tu jim kazí jen fakt, že antimonopolní úřad nemá v celé věci příliš pravomocí.

„Může se stát, že řeknou: ‚Diskriminace byla. Tu máš město mastnou pokutu.‘ A smlouva bude platit dál,“ obává se zastupitel Tomáš Vlček (NaS).

Antimonopolní úřad navíc nevyniká rychlostí, nadto už v minulosti posvětil spojení města a BusLine ve formě společného dopravního podniku, což nakonec zastupitelé odmítli.

Otazníky vyvolává i fakt, že vítězná firma si může vzít půl roku jako odklad na nákupy technické úpravy.

Podle zjištění MF DNES BusLine začne MHD provozovat od dubna. Stávající smlouva s ním končí 31. prosince. Kdo bude první tři měsíce roku 2019 ve městě jezdit, je tak zatím ve hvězdách.