Schichtova epopej spojuje výročí založení státu a fabrik slavné rodiny

  18:06
Slavné mýdlo s jelenem, výjevy z dějin národa, výkladní skříň značky Elida či raznice na tuk Ceres si může ode dneška prohlédnout každý, kdo zavítá do ústeckého muzea na výstavu Schichtova epopej. Ta v sobě propojuje 100. výročí vzniku samostatného státu a 170. výročí založení Schichtových závodů.

Poprvé zde může veřejnost vidět velkou část velkoformátových pláten, které nechali vytvořit němečtí továrníci Georg a Heinrich Schichtovi.

„Vystavujeme patnáct obrazů, jež vznikly u příležitosti desátého výročí republiky. Podařilo se nám vypátrat, že jich bylo celkem 26. Máme je dochované jednak na vlasteneckých pohlednicích a na školních kopiích, protože Schichtovy zmenšeniny epopeje rozesílali do všech československých škol jako pomůcku na dějepis,“ vysvětlil historik muzea a kurátor výstavy Martin Krsek.

„Máme tady i šest ztracených motivů, ale pouze jako reprodukci. Výstava potrvá půl roku, takže každý měsíc chceme vyhlásit pátrání po jednom z nich,“ přiblížil Krsek.

Rodina Schichtů patřila k nejvýznamnějším podnikatelům v českých zemích a postarala se o to, že o severočeském Ústí věděla ve své době snad celá Evropa. Každá pradlenka znala mýdlo s jelenem, mazala se krémem značky Elida nebo smažila potraviny na tuku Ceres.

„Schichtovi patřili k českým Němcům, kteří se nacionálně nevyhraňovali a byli rodinou, dá se říci, evropského typu. Byli povzneseni nad národnostní půtky Čechů a Němců v Československu,“ zdůraznil historik.  

Fotogalerie

Vytvořením epopeje šlo podle něj o jakýsi projev loajality k novému státu a zároveň o marketingový tah, protože český zákazník pro ně byl jedním z nejdůležitějších. 

„Z dobových ohlasů například víme, že o vlastenecké pohlednice byl velký zájem. Máme dochované dopisy, kdy jeden zájemce napsal přímo do firmy, aby mu pohledy poslali. Oni odepsali, že náklad je beznadějně rozebrán, ale posílají mu vlastní sérii, kterou měli ve skladu,“ řekl Krsek a dodal, že část exponátů je umístěna ve skříních, jež muzeum získalo ze správní budovy Schichtových závodů postavených v roce 1911.

V jedné z místností výstavy si mohou návštěvníci prohlédnout marketingové metody společnosti, které byly na svou dobu dost progresivní. Investovala například do letecké reklamy. Součástí jsou i naaranžované výlohy, které pracovníci dávali dohromady za pomoci dochované dokumentace.

„Nejde jen o dědictví minulosti, které vidíme v Ústí dodnes například v hrobkách, vilách či průmyslových stavbách. Jsou věci, které připomínají tuto podnikatelskou rodinu dodnes. Jsou tady pokračovatelé značek jako nadnárodní koncern Unilever, který Schichtové na konci 20. let minulého století spoluzakládali a také přímo řídili,“ poznamenal Krsek.

Vernisáže výstavy se zúčastnili potomci průmyslnické rodiny Schichtů žijící v zahraničí. 

Výstava Schichtova epopej v Muzeu města Ústí nad Labem potrvá do konce června příštího roku.