Nehodu jeřábu si odpyká zaměstnanec Českých drah. Přijde o čtyři platy

  6:43
Na úhradě škody způsobené loňským vykolejením vyprošťovacího železničního jeřábu ve Vnorovech na Hodonínsku se bude podílet i odpovědný zaměstnanec Českých drah. Přijde o více než čtyři měsíční platy.

Jeřáb, který se snažil odtáhnout havarovanou soupravu u jihomoravských Vnorov, sám vykolejil. | foto: Drážní inspekce

„Strhneme mu částku ve výši platu za čtyři a půl měsíce, což vychází ze zákoníku práce,“ informovala mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

Rozhodnutí padlo na základě závěrů pracovníků Drážní inspekce, kteří okolnosti nehody prošetřovali (o nehodě jsme podrobně psali zde). Odtahový jeřáb tehdy přijel na pomoc vykolejenému vlaku, jenž se srazil s traktorem.

„Příčinou nehody jeřábu bylo nezajištění jeho nástavby proti samovolnému otočení před jízdou,“ popsal chybu zaměstnance mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Sérii nešťastných událostí na trase mezi Veselím nad Moravou a Sudoměřicemi odstartovala 13. září nehoda na přejezdu, při níž do osobního vlaku narazil traktor, jehož řidič střet nepřežil.

Čtyři vagony vykolejily a jeden z nich začal hořet. Ve vlaku cestovalo 25 lidí, osm z nich utrpělo lehká zranění. Následující noc na místo dorazil zmiňovaný vyprošťovací jeřáb, který měl vagony vrátit na koleje a odtáhnout, jenže také on vykolejil.

Celkové škody sčítají

Rozjela se proto rozsáhlá logistická akce. Havarovaný stroj totiž musel stabilizovat speciální vyprošťovací tank, jenž na místo dorazil z Přerova, a další obří jeřáb. To znamenalo odstranění kolejí a navezení čtyři metry širokého štěrkového podloží. Připravily se také opěrné stěny pro čtyři ramena jeřábu. Nakonec se podařilo z tratě dostat poškozený vlak i odtahový stroj, který se převrátil.

České dráhy zatím nemají definitivně spočítané celkové škody. Zatím jsou na zhruba jednom milionu.

„Vyúčtování nám chodí od různých subjektů. Předpokládáme, že konečná částka se vyšplhá ke dvěma milionům. Bude v ní zahrnuta i náhradní autobusová doprava,“ uvedla Bezuchová.

Dva týdny po již zmiňovaných událostech na stejné trati navíc vykolejila jednou nápravou další lokomotiva. V tomto případě se nehoda obešla bez zranění. V tu dobu již po trase osobní vlaky nejezdily, dopravu zajišťovaly právě náhradní autobusy.

Trať se definitivně podařilo zprůjezdnit až 28. září. I poté však musely vlaky přes místo nehody projíždět sníženou rychlostí. S otevřením trasy zároveň začala platit v úseku Strážnice - Veselí nad Moravou výluka kvůli opravě zabezpečovacích zařízení, která trvala do 7. října.

Autor: