Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z Palmovky do Letňan se pojede na baterky

  8:27
Mezi Libní a Prosekem se staví nové trolejové vedení pro elektrobusy. Před 45 lety projel Prahou naposledy trolejbus. Teď se do Prahy vrací jeho moderní nástupce. Dopravní podnik (DPP) zahájil výstavbu trolejového vedení v Prosecké ulici. Po dokončení bude dráha sloužit pro testování elektrobusů s dynamickým dobíjením, tedy vozů, které si během jízdy dokážou dobít z vedení baterie.

Elektrobus SOR EBN 11 jezdil na pravidelné lince pražské MHD. | foto: DP PrahaMetro.cz

Dopravní podnik už dva roky testuje dobíjení elektrobusů na konečné u metra Želivského. Vozy se tu napájí z tramvajových trolejí. Testování provozu elektrobusů s nabíjením za jízdy ale bude pro dopravce novinkou. K samotnému dynamickému dobíjení dojde maximálně na 15 procentech z celkového testovaného úseku. Tento úsek byl vybrán kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost.

„Chceme v praxi v testovacím provozu na desetikilometrovém úseku mezi Palmovkou a Letňany ověřit dostupné technologické řešení s minimálními nutnými náklady,“ říká generální ředitel DPP Martin Gillar. Až teprve po prokázání životaschopnosti a efektivnosti testovaného řešení dojde pode Gillara k rozhodnutí o případném běžném provozu s příslušnými investicemi do nákupu vozidel i vybudování potřebné infrastruktury.

Stavba bude probíhat dva měsíce, a to prostřednictvím vlastních zaměstnanců. Současně bude dopravní podnik jednat o zapůjčení zkušebních vozidel. Nejdůležitější bude testování během zimy, která systém nejlépe prověří. DPP zvažuje možnost budoucího rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.

Projekty ekologické dopravy mají i podporu magistrátu. „Metropole by se měla stát v tomto trendu vzorem pro ostatní města,“ říká náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.

Autor textu: Robert Oppelt, Deník METRO