Většina pozemků pro novou silnici z D5 na sever Rokycanska je vykoupena

  14:28
Plánovaná nová silnice, která spojí dálnici D5 a severní Rokycansko a poslouží i jako obchvat Rokycan, je o něco blíže k tomu, aby se mohla začít stavět. Devadesát procent pozemků, přes které komunikace povede, je vykoupených. Na zbytek byl podán vyvlastňovací návrh.

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

„Vlastníci zbylých deseti procent pozemků, kudy nová silnice povede, mají devadesát dní na to, aby zareagovali a přistoupili na výkup,“ říká náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek. Dodává, že ve všech případech se jedná o zemědělské pozemky.

Nová komunikace by měla začít u exitu 62 u Rokycan a končit před Březinou.

„Naše nabídka pro výkup byla velice dobrá - 260 korun za metr čtvereční. Zájemcům se nabízela i možnost výměny za jiné zemědělské plochy. Výkup či vyvlastnění je potřeba dořešit na pěti pozemcích,“ upřesňuje Čížek.

Celkové náklady na stavbu nové silnice, včetně výkupu pozemků, se odhadují na 350 milionů korun. „Žádost o dotaci z IROP chce kraj podat v říjnu. Šanci má až na devadesátiprocentní podporu. Jednou z podmínek dotačního programu ale je, aby projekt byl dokončen do roku 2023,“ doplňuje Čížek.

Stavba umožní mnoha řidičům úplně minout Rokycany „Pro město je to zásadní dopravní řešení, které se promítne velice výrazně. Hned v počátku, kdy se o této možnosti začalo uvažovat, jsem zdůraznil, že ji radnice bude maximálně podporovat. Byli jsme přístupní i směnám pozemků, abychom stavbě obchvatu pomohli,“ říká starosta Rokycan Václav Kočí.

Pro rokycanské představitele je dokončení severního obchvatu města jednou z priorit.

„Lidé z Radnicka mají pouze dvě možnosti, jak se dostat na dálnici, pokud pokračují směrem na Rozvadov. První je cesta z Oseku na Litohlavy a přes ně pak na dálnici. Spojka mezi Litohlavy a Osekem je ale velice nebezpečná. Komunikace je hodně úzká a klikatá. Před lety se tam stala smrtelná nehoda. Na tuto cestu navíc nesmějí vozy nad 3,5 tuny. Druhou možností, jak jet na Rozvadov, je už jen cesta přes Rokycany. Ty pak často trpí kolonami. Jsem přesvědčený, že novou silnici většina lidí z Radnicka bude využívat,“ vysvětluje Kočí.

Nová silnice uleví Oseku jen částečně

Podle rokycanského starosty zvolil kraj dobrou taktiku. „Na výkupy pozemků nasadil dobré ceny, nabízel výměny pozemků a dlouho dopředu informoval, že v krajním případě schválí vyvlastnění,“ konstatuje Kočí.

Z plánované komunikace je nadšený také starosta Litohlav Milan Preťo. „Současný stav je postavený na hlavu. Pokud jedete na severní Rokycansko z dálničního sjezdu u Rokycan přes Litohlavy a Osek, musíte jet po silnici, která nemá na šířku ani pět a půl metru. Přesto tudy jezdí obrovské množství lidí, protože to je nejkratší cesta. Pro nás tedy bude nová silnice velká úleva,“ těší se Milan Preťo.

Oseku uleví nová komunikace pouze částečně. „Přes Osek denně projede okolo šesti tisíc aut. Nová silnice by měla vesnici pomoci, protože lidé, kteří míří na Radnice, se průjezdu vyhnou,“ říká starosta Oseku Jaroslav Peroutka.

Podle něj je ale riziko, že přes Osek začnou jezdit kamiony, které míří do logistické firmy mezi Volduchy a Svojkovicemi.

„V současné době měly při cestě od Rozvadova pouze jednu možnost. Jet přes Rokycany dál na Svojkovice. S novou silnicí určitě využijí cestu, která povede přes Osek. Obavy mám především z nebezpečné křižovatky u místní sokolovny. Budeme usilovat, aby se zde udělal například kruhový objezd,“ uzavírá Peroutka.

Autor: