Památkáři odmítají bourat železniční most u Výtoně, chtějí nezávislý posudek

  10:06
Přes sto let starý železniční most mezi Výtoní a Smíchovem je podle průzkumu Správy železniční dopravní cesty neopravitelný. Památkáři demolici odmítají a budou chtít po správci tratí nezávislý posudek.

Železniční most spojující pražský Smíchov s Výtoní. (23. května 2018) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Proti plánu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), který počítá s demolicí mostu a nahradit ho kopií, se už nyní staví památkáři. 

„Jsme absolutně proti bourání. Jde o hodnotnou kulturní a technickou památku. Sejmutí památkové ochrany by byl precedens do budoucna,“ říká mluvčí Národního památkového ústavu v Praze Andrea Holasová. Ve středu nechtěla instituce situaci komentovat, nyní je už s plánem SŽDC blíže seznámená.

Pro bourání musí SŽDC nejdříve docílit sejmutí památkové ochrany z mostu. Což může udělat jen ministerstvo kultury. 

„Jelikož jsme zatím nedostali takovou žádost, nemůžeme se k tématu vyjadřovat,“ uvádí mluvčí resortu Simona Cigánková.

Obrat po dvou letech

Magistrátní památkáře, kteří by se k věci při jejím projednávání měli také vyjádřit, současný projekt železničářů zaskočil. 

„Před dvěma lety nám při jednání říkali, že bude most opraven na třicet let. Teď přichází s něčím novým a my budeme chtít záměr prozkoumat,“ říká ředitel magistrátních památkářů Jiří Skalický.

KVÍZ: Znáte pražské mosty? Otestujte se, než spadnou nebo je zbourají

Odbor památkové péče města podle něj bude po SŽDC požadovat další nezávislý posudek stavu železničního mostu, jeho statiky a kondice konstrukce. Podklady k rozhodnutí by měl podle Skalického dodat Kloknerův ústav, jenž dělal posudek i pro Libeňský most, o jehož zbourání uvažuje hlavní město.

Správa tratí zároveň nepočítá s tím, že by přes nový most vedly tři koleje, jak požaduje magistrát. Přitom už dříve společnost uvedla, že současné dvě koleje přes most jsou plně vytížené.

15. prosince 2017