Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Fronty na registru aut zmizely. Přívětivý městský úřad zavedl regulaci

  13:28
Velký nárůst „nežďárských“ klientů využívajících registr vozidel donutil žďárský městský úřad k regulaci počtu obsloužených za den. Podle statistik se radnice v posledních měsících potýkala s frontami na odboru dopravy. Od začátku letošního července proto úředníci nastavili limity. Výhodné zůstalo objednat se předem přes internet.
Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Od loňského června přihlášení vozidla provede kterýkoliv městský úřad obce s rozšířenou působnosti.

„Díky rušení místní příslušnosti podle trvalého bydliště, které je bezesporu proklientské, si začínají klienti vybírat úřady, které jsou více dostupné, otevřené a žádosti zvládají vyřídit rychle. Hlavně z tohoto důvodu jsme za poslední rok zaregistrovali dvacetiprocentní nárůst nově příchozích klientů,“ říká tajemník úřadu Jan Havlík.

Žďárský úřad, který se stal loni vítězem republikové soutěže Přívětivý úřad, má otevřeno pět dní v týdnu, z toho v pondělí a ve středu až do 17 hodin. Přitahuje i lidi odjinud, kde by požadované úkony nevyřídili na počkání.

Třetina klientů na registru vozidel není ze Žďárska

Podle úředníků není výjimkou, že do Žďáru přijíždí i klienti ze sousedních okresů nebo třeba pražské firmy s velkým vozovým parkem.

„Pětatřicet procent klientů je místně nepříslušných,“ nahlíží do statistik vedoucí odboru dopravy Jaroslav Miklík.

Podle jeho zkušeností se stávalo, že ve frontě v prvním patře úřadu čekalo i přes dvacet lidí. „Je to komplikace pro klienty, protože někteří zbytečně čekají, ale také pro úředníky. Stávalo se, že jsme museli systém v půl třetí vypnout. Lidé byli rozčarovaní, protože čekali přes dvě hodiny a pak se stejně nedostali na řadu,“ vysvětluje Miklík.

Vyvolávací systém je proto od 2. července nastaven tak, aby vydával pořadové lístky pouze v takovém množství, aby byla zajištěna přiměřená čekací doba a klient se dostal bez problémů na řadu.

„Další klienti, kteří už nemohou být obslouženi nebo by čekali nepřiměřeně dlouho, pořadové číslo nedostanou. Opatření se netýká objednaných klientů přes internet, ti budou obslouženi vždy a přednostně,“ poukazuje vedoucí odboru.

Ve čtvrtek odpoledne, hodinu před koncem otevírací doby, panoval na městském úřadě klid. Oslovení návštěvníci se shodli, že dávají přednost rezervaci přes webový formulář. „Pak nemusím dlouho sedět na chodbě a jdu na konkrétní čas, žádné fronty,“ řekl jeden z čekajících. Zájem o časové rezervace je proto ještě vyšší než v minulosti. 

Ve čtvrtek nabídl objednávací systém WebCall nejbližší volný termín na registr vozidel s českými doklady až na pondělí 27. srpna. „Lidé už si zvykli, objednávkový systém je využitý takřka stoprocentně,“ reaguje Jaroslav Miklík.

Omezený počet lístků situaci zklidnil

Během prvního měsíce, kdy začala platit regulace, došlo podle vedoucího odboru dopravy ke zklidnění situace. Na vyhodnocení je však podle něj ještě brzy, protože prázdniny jsou specifickým obdobím.

Jak často se přihodí, že vyvolávací systém ve vestibulu přestane vydávat lístky pro registr vozidel?

„Stává se to dvakrát až třikrát týdně. Vydávání lístků se zastaví třeba kolem oběda nebo jedné hodiny,“ poznamenal Miklík.

Jeho podřízení jsou schopni obsloužit průměrně 70 až 85 lidí denně, v některých dnech až 150 – podle časové náročnosti jednotlivých případů.

Odbavovací systém pro samotný registr vozidel uvolní pro neobjednané klienty v pondělí a středu 35 lístků a 30 lístků pro neobjednané v krátké dny.

Podobná situace může nastat v registru řidičů. Od července byla i v tomto případě zrušena místní příslušnost. „Úkony jsou časově náročnější, například focení žadatele nebo přeposílání dokumentace místně nepříslušných klientů, tudíž se kapacita pro obsluhu klientů opět sníží,“ vysvětluje úřad v tiskové zprávě.

„Centrální registr nám prozatím neumožňuje zjistit, jaké procento klientů je místně nepříslušných,“ poznamenal po měsíci fungování novinky Jaroslav Miklík.

Autor: