Uzavření mostů na D1 nad Velkým Meziříčím dopravní problémy nezpůsobilo

  10:20,  aktualizováno  1. července 11:05
Řidiči na dálnici mezi Prahou a Brnem musejí počítat s dalším omezením. Od neděle je zavřený jeden ze dvou mostů na 144. kilometru nad Velkým Meziříčím. Doprava proudí ve dvou zúžených pruzích jedním směrem a jednom pruhu ve směru opačném. Během týdne se tento režim bude pravidelně střídat.

Dosud mohli dělníci provádět jen část prací na mostu Vysočina, od pondělí se do jeho rozšíření a zesílení pustí naplno. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Most se nakonec uzavřel později, než Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) původně plánovalo, aby se nezkomplikoval provoz o prvním prázdninovém víkendu. Omezení začalo po odjetí páteční a sobotní špičky.

Podle Metrostavu, který vyhrál tendr na šestikilometrový úsek vymezený exity na obou koncích Velkého Meziříčí, začíná nejnáročnější část modernizace. Firma má na opravu mostu pouhých 70 dní, práce by tak měly skončit 8. září 2019.

Oprava a historie mostu

Ředitel výstavby Jiří Salava před víkendem předpokládal, opatření směřující k uzavření mostu začnou až v neděli odpoledne. „Předpokládám, že úplná uzavírka jedné části mostu pak začne v pondělí prvního července kolem sedmé hodiny ráno,“ pravil v pátek.

Nakonec bylo vše trochu jinak. Značení firma rozmístila už během noci na neděli a uzavírka tak začala platit v neděli ráno.

„Žádné komplikace to nezpůsobilo. Doprava po dálnici je sice pomalá, ale plynulá, jen nárazově se vytvoří kratší kolona. Dosud jsme z tohoto úseku neměli hlášen jediný problém,“ uvedla policejní mluvčí Dana Čírtková.

„Úsek 19 jede, stálo se na jiných úsecích dálnice,“ poznamenal v pondělí dopoledne Jiří Salava.

Mosty přes údolí Oslavy nad Velkým Meziříčím jsou dva, mezi nimi je mezera necelé dva metry. Po stavebních zásazích bude pouze deseticentimetrová. Modernizace úseku číslo 19 začala letos v dubnu a dosud se i přes probíhající stavební práce jezdilo ve dvou pruzích v každém směru.

To se nyní změní. „Doprava bude v průběhu sedmdesáti dní vedena ve střídavém režimu 2+1, respektive 1+2 pruhy. Omezení bude zahájeno v neděli 30. června po odjetí páteční a sobotní prázdninové špičky,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Režim druhého pruhu se bude měnit dvakrát týdně

Provoz na mostě se v závislosti na dopravních špičkách dvakrát v týdnu přestaví z režimu dva pruhy na Prahu a jeden na Brno (od pondělních 6.00 do středečních 18.00), do režimu dva na Brno a jeden na Prahu (od středečních 18.00 do nedělních 6.00).

Most Vysočina

  • Provoz na jednom z mostů se v závislosti na dopravních špičkách dvakrát v týdnu přestaví z režimu dva pruhy na Prahu a jeden na Brno (neděle 6.00 – středa 18.00), do režimu dva na Brno a jeden na Prahu (středa 18.00 – neděle 6.00).
  • Most přes údolí řeky Oslavy ve Velkém Meziříčí se klene ve výšce až 76 metrů a je 426 metrů dlouhý. Jde o nejvyšší a druhý nejdelší most celé modernizace na D1.
  • Stávající volná šířka mostu je 2 x 11,75 m a při modernizaci bude rozšířen na standardní rozměry 2 x 12,5 m.

Ředitelství silnic a dálnic tento model na základě analýzy intenzit dopravy. „Vychází to z vytížení dálnice v daných dnech,“ potvrdila i Čírtková.

Uzavírku na mostu řeší také vedení Velkého Meziříčí. Když je na dálnici nějaké problém, město bývá brzy ucpané auty, které z tepny sjedou do města.

„Komplikace můžou vznikat ve středu v době, kdy se budou měnit pruhy,“ obává se starosta Josef Komínek. „Pokud se něco stane ve směru, kde bude jediný pruh, bude provoz úplně zastavený.“

Kamiony mají zákaz sjíždět do města a objíždět dálnici ulicemi.

„Pokud to budou dodržovat, dá se to vydržet. Pokud sem vjedou, je situace hrozná. Jednali jsme s policií, že když problém na dálnici vznikne, pošlou sem hlídku. Budeme se tomu věnovat natvrdo,“ říká Komínek.

„Počítáme s tím, že na sjezdech hlídky mít budeme. V tomto případě budeme nekompromisní, řidiči mohou počítat s nulovou tolerancí,“ vzkázala policejní mluvčí.

Bez uzavírky to nepůjde, chvění je nežádoucí

Oba mosty se při modernizaci rozšíří o tři čtvrtě metru. Jenom svářečů bude na mostě pracovat několik desítek současně. Pracovníci budou navařovat konzoly ve středním dělicím pásu a zesilovat nosnou konstrukci mostu, který na podzim oslavil už čtyřicet let od otevření.

Nynější svedení provozu na jeden most je nezbytné, kvůli kvalitě svárů totiž musí stavbaři pracovat na mostě bez dopravní zátěže, která vyvolává vibrace. A ty jsou nežádoucí.

„Teprve pak budeme mít povolené svařování všech nových dílů na druhém mostu. Při přípravných pracích můžeme udělat méně než dvacet procent svárů, které nejsou rizikové,“ vysvětloval nedávno stavbyvedoucí Radovan Hofírek, jenž po monumentální stavbě provedl reportéry MF DNES.

Denně tudy přitom projede kolem čtyřiceti tisíc aut.

Zájemci mohou průběh prací na jedné z nejzajímavějších dopravních staveb v Česku, kterou v sedmdesátých letech minulého století projektoval Antonín Pechal, sledovat na www.mostvysocina.cz.

Most Vysočina se klene nad Velkým Meziříčím

Most Vysočina se klene nad Velkým Meziříčím

Autor: