Brod zbourá bývalý statek. Radní neví kdy, za kolik ani kdo to zaplatí

  8:54
Radnice v Havlíčkově Brodě nechá zbourat bývalý statek U Vojtěcha. Nevyužívaný komplex budov loni město koupilo společně s dalšími pozemky. Protože je dopravní závadou na křižovatce silnic první a druhé třídy, půjde k zemi. Kdy se tak stane, ovšem v tuto chvíli není jisté.

Bývalý statek na křižovatce ulic Masarykova a Ledečská kupuje město. To by v budoucnu rádo zajistilo jak jeho demolici, tak i následné úpravy nevyhovující světelné křižovatky. | foto: Martin Vokáč, iDNES.cz

Statek, jehož současná podoba pochází z přelomu 19. a 20. století, stojí z dnešního pohledu na velmi špatném místě. Nachází se v těsném sousedství Masarykovy ulice, která je hlavním průtahem města a denně po ní projede až dvacet tisíc aut, a ulice Ledečské. Ta je zas výpadovkou na Světlou a Ledeč nad Sázavou.

„Už roky se o demolici areálu mluví. Je považován za dopravní závadu. Zbourán být musí, teď už není možná jeho případná rekonstrukce,“ konstatoval brodský místostarosta Libor Honzárek.

Že město jednou statek zbourá, schválili na svém posledním jednání zastupitelé města. Neznamená to ovšem, že se tak stane okamžitě. Až bude demolice aktuální, zastupitelé ji znovu posoudí.

Demoliční práce projektant vyčíslil na 12 milionů korun

Jedním z rozhodujících faktorů bude, zda město na odstranění stavby dostane případnou dotaci. Vyšší, než vedení města čekalo, se totiž ukázala být odhadovaná cena demoličních prací. Projektant ji vyčíslil na 12 milionů korun.

„Cena je to tabulková. Jsme si jisti, že ve výběrovém řízení se dostaneme mnohem níž,“ podotkl Honzárek. Podle něj byla složitější demolice panelového domu na Smetanově náměstí před sedmi lety, která se vešla do pěti milionů korun.

Zbourání starého statku umožní křižovatku Masarykovy a Ledečské ulice rozšířit.

„Ta je teď na samé hranici funkčnosti, hlavně z vedlejší ulice se tu tvoří kolony a ucpávají další navazující křižovatky,“ poznamenal místostarosta.

Je však otázkou, kdy se to podaří a kdo práce zaplatí. Na rozšíření křižovatky má v první řadě zájem město, Ledečská ulice je přitom kraje a Masarykova jako silnice číslo 38 patří státu. Město nebude chtít úpravu křižovatky platit samo a kraj i stát už v minulosti úpravu křižovatky odmítly.

„Stále uvažujeme o přeložce silnice druhé třídy a novém propojení Ledečské ulice s Masarykovou kolem areálu psychiatrické léčebny poblíž Perknova. V tom případě by už asi kraj nebyl tím, kdo by křižovatku U Vojtěcha řešil,“ upozornil již před časem krajský radní pro oblast dopravy Jan Hyliš.

„Stát nemůže vlastnit a spravovat dvě paralelní komunikace,“ zdůraznila loni na jaře ředitelka jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Marie Tesařová. „S úpravou křižovatky U Vojtěcha tedy už vůbec nepočítáme,“ poznamenala.

Vycházela při tom z faktu, že ŘSD stojí před zahájením stavby jihovýchodního obchvatu. A po jeho dokončení s největší pravděpodobností přesune celou Masarykovu ulici od světelné křižovatky u hotelu Slunce po světelnou křižovatku se severovýchodním obchvatem městu. To by mohlo být už v roce 2021. Ke křižovatce U Vojtěcha pak ŘSD nebude mít žádný vztah.

Získat bývalý statek U Vojtěcha za účelem jeho demolice se vedení města pokoušelo už mnoho posledních let. S potomky restituentů, kteří ho po listopadové revoluci získali, se ale na jeho odkoupení dohodlo až loni.

Areál radnice získala formou nákupu celkem čtyř hektarů pozemků, většiny kolem Ledečské ulice, za což vydala 23 milionů korun. Většinu z nově nabytých pozemků chce město využít k dopravním účelům a vylepšením.