Rekonstrukce nástupišť na havlíčkobrodském vlakovém nádraží se odkládá

  9:32
Na konci července Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) avizovala, že od začátku srpna bude pokračovat rekonstrukce nádraží v Havlíčkově Brodě. Jenže už je začátek září a zatím to vůbec nevypadá, že by nějaké práce měly začít.

A také nezačnou. SŽDC je skutečně odložila.

„Kvůli minimalizaci dopadu výluk na cestující ve stanici Havlíčkův Brod nastala změna v postupu prací a v termínech rekonstrukce nástupišť,“ reagovala na dotaz MF DNES mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Dělníci totiž stále pracují na obnově výhybek po obvodu železniční stanice. A s tím nelze další výluky kombinovat. „Souběh s původně avizovanou rekonstrukcí 4. nástupiště a přilehlé koleje by neumožnil zajistit veškeré vlakové spoje,“ dodala mluvčí.

SŽDC zveřejněný harmonogram prací na poslední chvíli zcela přepracovala. A z nové verze vyplývá, že v letošním roce se stavební práce vlakových spojů ani cestujících nijak nedotknou. Pro činnosti, které se ještě letos odehrají, nebude potřeba žádná výluka.

„Jsou to stavební práce v takzvaném zavazadlovém tunelu a v suterénu pod 1. nástupištěm, kde půjde o odstranění vlhkosti, sanace nosné konstrukce a instalaci odvětrání. Zároveň bude zadána výroba atypických prefabrikátů pro nástupištní hranu nad podchodem a bude navezen materiál pro rekonstrukci železničního svršku, tedy kolejnice, pražce a upevňovadla,“ přiblížila Pistoriusová.

Zdržení nebude mít vliv, rekonstrukci dokončí včas

Rekonstrukce 1. a 4. nástupiště se pak celé odehrají až v příštím roce. Nejprve se začne 1. nástupištěm, které bude mimo provoz od 11. března do 12. června. „V této etapě bude kromě 1. nástupiště uzavřena i část podchodu pod tímto nástupištěm. Cestujícím bude umožněn přístup na 2. nástupiště přes služební přechod,“ přiblížila mluvčí SŽDC.

Teprve poté se práce přesunou na 4. nástupiště, kterým měla původně celá tato část obnovy brodského nádraží začít. „Jeho výluka je plánována v termínu 13. června až 3. září 2019. V této etapě bude kromě 4. nástupiště uzavřen pouze podchod na konci pod tímto nástupištěm,“ doplnila Pistoriusová.

Fotogalerie

Jak ale zdůraznila, současné zdržení nebude mít žádný vliv na termín dokončení rekonstrukce. „Předpokládaný termín ukončení v říjnu příštího roku zůstává,“ ubezpečila.

Stavební práce má na starosti firma Chládek a Tintěra. Ta se postará o kompletní rekonstrukci nástupišť včetně výměny povrchu, zastřešení a mobiliáře.

Práce se budou týkat i kolejiště, součástí obnovy bude výměna železničního svršku a spodku, zabezpečovacího zařízení a trakčního vedení. Odbornější práce týkající se technologií a zabezpečení bude mít na starosti firma AŽD Praha. Vše by mělo stát celkem 109 milionů korun.

V roce 2015 práce náhle skončily a cestující se divili

Polovina brodské železniční stanice je přitom už relativně nová. Od podzimu 2015 slouží rekonstruované 2. a 3. nástupiště včetně podchodu a výtahů. Práce však tehdy skončily náhle. Cestující se divili, když stroje a dělníci zmizeli a z nástupišť nebyla opravena ani polovina.

Část stanice zářila novotou a na vedlejších nástupištích ještě dnes stojí zrezlé podpěry, nad nimi děravá stříška, kterou zatéká, cestující škobrtají po peronech se zpuchřelým a popraskaným asfaltem.

„Tak rozsáhlá rekonstrukce se musí s ohledem na minimalizaci dopadu na dopravu řešit ve více etapách,“ vysvětlovala tehdejší mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Trošku podezíravě se na ukončení prací dívalo i vedení Havlíčkova Brodu. To si oddechlo před více než půl rokem, kdy správce železnice definitivně přislíbil dokončení prací.

„Už když se první etapa modernizace nádraží začala dělat, bylo nám slibováno, že práce nezůstanou v polovině a že je správce stanice v dalších letech dokončí. Jsem proto moc rád, že SŽDC slib plní. I když to je až po třech letech,“ vyjádřil se v únoru starosta Jan Tecl.

To ještě netušil, že práce začnou ještě o rok později.

Na roky 2020 až 2022 pak SŽDC plánuje další a ještě mnohem rozsáhlejší přeměnu nádraží. Kolejový svršek, spodek a zabezpečení nechá vyměnit v celé stanici. Dostane se při tom i na 5. nástupiště, odkud odjíždějí vlaky na Pardubice, a dokončení rekonstrukce výpravní budovy.

„Taková investice jen podtrhne význam havlíčkobrodské železniční stanice. Ačkoli neleží na hlavním koridoru, i tak patří k jedněm z nejvýznamnějších v celé republice,“ připomenul již dříve místostarosta Libor Honzárek.

Železniční stanice v Havlíčkově Brodě je největší stanicí na Vysočině a zároveň patří k těm historicky nejstarším. První vlak od Kolína přijel v prosinci 1870. Pokračování kolejí na Žďár se město dočkalo o 28 let později. Současnou tvář má nádraží z 60. let minulého století, výpravní budova byla otevřena v roce 1970.